خلاصه نویسی برای کنکور

اگر با یک دانشجو رتبه دورقمی صحبت کنید، میبینید که 80 درصد حرف‌ها و نصیحت‌هایی که به شما می‌کنه خلاصه نویسیه! در کل خلاصه نویسی برای کنکور جز نکاتیست که هر کنکوری‌ای باید به اون پایبند باشه، چجوری؟ اول از همه بدونید که خلاصه نویسی چیست؟

خلاصه نویسی کنکور یعنی تمام نکات مهم هر درس و هر مبحث درسی، توی یک دفتر مجزا نوشته بشه تا فقط با یک مرور کلی همه نکته تست‌ها برایمان یادآوری بشه! شاید با خودتان فکر کنید که ” منکه تمام جاهای مهم کتابو میدونم، چرا باید خلاصه نویس کنم؟ میتونم یک راست برم سراغ مطالب کتاب!” شما الان دارید این صحبتو می‌کنید وقتی که فروردین ماه برسه چی؟ توی این ماه همه بچه‌ها حتی کسی که توی کارنامش یدونه بیست هم نداره، شروع می‌کنن به درس خوندن! رقبای شما زیاد میشه که هیچ استرس خودتون هم بیشتر میشه! تو این موقع دیگه یادتون نمیاد کجای کتاب مهم بود کجا نه! ببینید ما توی موسسه ایماض این مشکلات رو کاملا تجربه کردیم که بهتون میگیم!

به همین دلیل تو این مطلب به روش صحیح خلاصه نویسی برای کنکور می‌پردازیم، تا همه نوع دانش آموز (از تنبل‌ترین تا زرنگ‌ترین) بتوانند خودشون صندلی دانشگاهشونو از همین الان رزرو کنند!

چرا خلاصه نویسی برای کنکور؟

خلاصه نویسی کنکورببینید شما توی سال کنکور کتاب‌های مختلفی می‌خونید، از کتاب درس گرفته تا صد مدل کتاب تست و هرکدوم هم یه نکته ظریفی به شما یاد میدن! مگه ظرفیت مغز انسان چقدره که همه این‌ها یادش بمونه؟ پس به یه منبعی نیاز داره تا این نکاتو نگهداری کنه و سر فرصت بتونه استفاده مناسبی ازشون داشته باشه. این فضای ذخیره‌سازی، همین دفترهای خلاصه نویسیه و این دفتر باعث میشه تا تمام نکات درسی شما خیلی مختصر و سازماندهی شده توی یک جای مشخصی ثبت بشه تا شما سر فرصت و به موقع‌ بازدهیتونو توی آزمون سراسری از بقیه کنکوری‌ها بالاتر ببرید، چجوری؟ بهتون می‌گم!

خلاصه نویسی کنکور سخته؟

شما راه رفتن هم می‌خواستی شروع کنی برات سخت بود، صددرصد هم شروع خلاصه نویس سخته! اینکه شما نمیدونی دقیقا چیو باید بنویسی، کدوم نکته از کدوم مبحث مهمه، روش‌های خلاصه نویسی کنکور کدامند؟ و این دسته از ابهامات! ولی اصلا مسئله‌‎ای نیست، شما دارید با همسن‌های خودتان رقابت می‌کنید و مطمئن باشید که اونا هم همین مشکل رو دارند. به خاطر همینه که خیلی‌ها بعد از یکی دو ماه کلا قید خلاصه نویسیو میزنن! اینجاست که شما تازه باید استارت بزنی!

خب اول که شروع میکنی خلاصه نویسیتون خیلی ضعیفه، یعنی هرچی که توی کتاب تست یا درسی گفته شده رو درجا یادداشت می‌‎کنی. ولی همیشه یادتون باشه که خلاصه نویسی کنکور به مرور بهتر میشه! بالاخره توی این مدت شما هم قلق کار میاد دستتون و هم به کتاب درسی مسلط‌تر میشید.

راستی! یادت نره این مطلبو میخونی: کنکور سال 1402 ،واقعا دروس عمومی برداشته میشه؟

چه زمانی خلاصه نویسی برای کنکور رو شروع کنم؟

خلاصه نویسی کنکورتاریخ مشخصی نداره که بگیم از فلان ماه استارت بزن. هرکی که حس کردید به مبحث مورد نظر مسلط شدید و چندبار تسبت‌هاشو زدید (هم زماندار و هم تسلط) اونموقع شروع کنید به خلاصه نویسی، البته درست! چون اول کار هستید بهتره که از همون اول پرقدرت و درست حسابی شروع کنید، به قول معروف “خشت اول را نهد معمار کج، تا ثریا می‌‌رود دیوار کج!” مواظب باش راهتو کج نری. در کل هر کی که تصمیم به برنامه ریزی کنکور گرفتید، خلاصه نویسی هم در کنارش ادامه بدید.

بهترین کسی که توی این زمینه میتونی ازش مشاوره بگیری، دبیر اختصاصی هر درس و مشاوره تحصیلی شماست! چون دبیر روی درس خودش تسلط کافی داره و میدونه از کجای کتاب چه نکاتی میاد. مشاور تحصیلی هم که هرسال داره با دانش‌آموزان کنکور میده، یعنی از شما ده تا پیراهن بیشتر پاره کرده!

اگر توی خلاصه نویسی کنکور مشکل داری و نمیدونی از کجا شروع کنی، میتونی با پر کردن فرم زیر از مشاوران ما بصورت رایگان کمک بگیری:


    رشته (الزامی)




    چجوری درس‌ها رو خلاصه کنم؟

    خب سوال اصلی دانش آموزها، ” چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنم ؟” کتاب درسی رو که باز می‌کنید متوجه می‌شوید که در بعضی صفحه‌ها حاشیه‌های کتاب جواب سوال کنکورهای سال پیشه، همون‌ها رو یادداشت کنید. این حاشیه‌ها خیلی توی کنکور چندسال قبل تکرار شده یقینا توی کنکور 1401 هم تکرار میشه!

    کتاب تست‌ها هم خودشون درسنامه دارند که اگر این صفحات هم خوندید صددرصد چندتا نکته تستی پیدا می‌کنید، این‌ها رو هم درجا بنویسید. یا مثلا توی پاسخنامه تست‌ها، چندتا نکته خفن کنکوری براتون گذاشته که آدم دلش نمیاد جایی یادداشت نکنه!

    البته این بگم که خیلی از معلم‌های کنکوری، برای فرمول درس‌هاشون چندتا کلید واژه مشخص می‌کنند که دانش‌‎آموز راحت‌تر مبحثو درک کنه، این هم فراموش نشه!

    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟