عوامل موفقیت در کنکور کدام است؟

عوامل موفقیت در کنکور

آن چیزی که در عوام مشهود است، یکی از مهم ترین و حساس ترین اتفاق‌های زندگی اکثر دانش آموزان و داوطلبان، کنکور سراسری است. برای این که هر دانش آموزی در کنکور موفق شود و بتواند به نتیجه دلخواه خود برسد، باید به یک سری نکات مانند عوامل و مسیر موفقیت دیگران در کنکور و بسیاری از عوامل دیگر توجه کند و مورد بررسی قرار دهد تا با شناخت آن‌ها به موفقیت خود کمک کند. ما در این مقاله سعی کردیم عوامل موفقیت در کنکور مانند تقویت اعتماد به نفس در دانش اموزان کنکوری و روش‌های مطالعه اثربخش و ایجاد انگیزه برای درس خواندن را به شما آموزش دهیم تا بتوانید یک رتبه برتری در کنکور سراسری باشید. پس با ما تا آخر این مطالب همراه باشید.

عوامل موفقیت در کنکور

قدرت تصمیم گیری و ایستادگی بر آن

قدرت تصمیم گیری یعنی چه؟

یکی از عوامل موفقیت در کنکور، همین قدرت تصمیم گیری می‌باشد. شاید بپرسید یعنی چه؟ قدرت تصمیم گیری، در واقع همان قدرت تغییر است. هرگاه هر انسانی بخواهد در خود تغییری ایجاد کند و پیشرفت کند، نیاز به قدرت تصمیم گیری دارد. مثلا همه‌ی ما ممکن است بدانیم چه کارهایی باعث بهبود زندگی ما می‌شود اما همیشه آن را به تعویق می‌اندازیم! مثل این که به جای گشت و گذار افراطی در فضای مجازی، ساعات مطالعه خود را بیشتر کنیم. قطعا اگر بخواهیم یک نتیجه خوب در کنکورمان داشته باشیم، باید فعالیت تازه‌ای را شروع کنیم که همین امر به این معناست که ما باید قدرت تصمیم گیری داشته باشیم و بر این تصمیم مصمم باشیم.

شروع تصمیم گیری:

وقتی ما داریم از قدرت تصمیم گیری به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کنکور برای شما صحبت می‌کنیم، منظور ما یک انتخاب واقعی و آگاهانه است. شاید شما با خودتان تکرار کنید که من می‌خواهم امسال یک رتبه خوب در کنکور بیاورم اما واقعا این تصمیم کلی است و معنایش به قدر کافی برای شما مشخص نیست، چرا که بیشتر راجه به تمایلات و علاقه شماست نه تصمیم واقعی شما. هر زمان که شما یک تصمیم واقعی می‌گیرید، دیگر نباید به پشت سرتان نگاه کنید و تسلیم شوید. شما باید همه‌ی احتمالاتی که ممکن است در ذهنتان بیاید و شما را از راه جدید منع کند، از بین ببرید و فقط بر آن چیزی که می‌خواهید مصمم شوید.

مصمم بودن بر روی تصمیم:

این که شما فکر کنید تصمیم گیری یعنی تهیه یک لیست از از خواسته‌ها و آرزوهایتان، این کاملا اشتباه است. شما فقط باید بدانید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید. همین به شما نیرو می‌دهد تا کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. به عنوان مثال تصمیم بگیرید که چه رشته‌ای و کدام دانشگاه در کدام شهر و استان دلتان می‌خواهد قبول شوید و فقط برای همان تمام تلاشتان را کنید و برنامه ریزی درسی دقیقی برای آن انجام دهید.

شاید خیلی از دانش آموزان با خود بگویند من در این مرحله از آزمون آزمایشی باید حتما یک رتبه ام خوب شود. اما هیچ تغییر محسوسی در آزمون او مشاهد نخواهید کرد. این به این دلیل است که اصلا برای تصمیم خود ارزشی قائل نبوده و بر آن پافشاری نکرده است و فقط حرفی زده است. تنها راه ایجاد تغییر در زندگی و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور، گرفتن یک تصمیم واقعی است. در این راه مشاوران زیادی هستند تا به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: انگیزه کنکور ،چجوری خودمو در دانشگاه تهران تصور کنم؟

خواستن و اراده کردن:

شاید این موضوع یعنی خواستن و اراده کردن را به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کنکور قبلا شنیده باشید. اما این را بدانید تا زمانی که آن را اجرایی نکنید، تاثیر آن را در کار خود نخواهید دید. یکی از مهم ترین معیارها که تمام دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری باید به آن توجه کنند همین خواستن و اراده داشتن در تصمیم خود است. البته این که فقط این دو فعل را برای خود صرف کنید هیچ فایده‌ای ندارد بلکه شما باید تمام تلاشتان را بکنید و واقعا در این مسیر گام بردارید و به هیچ عنوان خسته و تسلیم نشوید. همین زمان است که کائنات به شما کمک خواهند کرد تا شما را به خواسته‌تان که موفقیت در کنکور است، برسانند.

 یکی از عوامل موفقیت در کنکور در همین زمینه این است که مثلا هر روز در برنامه ریزی کنکور خود، یک ساعت مطالعه بیشتر نسبت به روز قبل داشته باشید. با همین راه ساده و اتخاذ تصمیم و اراده کردن و عمل کردن به آن به خودتان ثابت می‌شود که می‌توانید تصمیم‌های بزرگتری در سایر امور زندگی خود بگیرید و در آن موفق شوید. البته حواستان باشد که خودتان را گول نزنید، چرا که تنها کسی که در آینده ضرر می‌کند، فقط خودتان هستید نه دیگران.

عوامل موفقیت در کنکور

تسلیم و ناامید نشدن در برابر مشکلات و سختی های کنکور

یکی دیگر از عوامل موفقیت در کنکور این است که وقتی اراده کردید به درس خواندن بیشتر، زمانی که مدتی از این تصمیم و اراده‌تان گذشت و خسته شدید، به هیچ عنوان تسلیم نشوید و به راه خود ادامه دهید. نذارید افکار مزاحم سراسر ذهنتان را فرا بگیرد و شما را از ادامه مسیر جدا کند. شما باید یاد بگیرید که با خستگی جا نزنید، در عوض یک استراحت کوتاهی به خود بدهید و دوباره به آینده و موفقیت خود فکر کنید و از آن نیرو بگیرد و سپس به مسیر برگردید.

شما هیچ گاه نباید ناامید نشوید. بله درست است! کنکور مسیر سخت و دشواری است و پستی و بلندی‌های زیادی دارد، اما اگر به آینده امیدوار باشید، این مسیر برای شما هموار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: استرس کنکور ،با این غول بی شاخ و دُم مبارزه کنیم!

داشتن یک برنامه ریزی دقیق برای مطالعه

یکی دیگر از مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور، یک برنامه ریزی مناسب و دقیق با احوالات شما برای کنکور است. شما باید نقاط ضعف و قدرت خود را دردروس مختلف مورد بررسی قرار دهید و بر اساس همین برای هر درسی ساعت مطالعه مشخصی بگذارید. خواهشاً جو گیر نشوید و همان روزهای اول برنامه ریزی سنگینی برای مطالعه نکنید تا در ادامه کم بیاورید و خسته نشوید. بهتر است ساعت مطالعه خود را روز به روز بیشتر کنید و بیشترین زمان را به دوماه آخر کنکور اختصاص دهید. خیلی بهتر است که با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید. همچنین می‌توانید بصورت رایگان از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

مطالعه موثر

شما دانش آموزان و داوطلبان عزیز، باید بدانید که کمیت مطالعه یعنی ساعاتی را که به مطالعه اختصاص می‌دهید خیلی مهم نیست، بیشترکیفیت مطالعه مهم است. این که شما در هربار خواندن دروس چه قدر گیرایی دارید و در حافظه‌تان می‌ماند. سعی کنید عمیق مطالب را بخوانید و سرسری از آن نگذرید. هر چقدر مطالعه شما موثر باشد، برای مرور وقت کمتری از شما گرفته می‌شود و در نهایت بهتر عمل خواهید کرد. این موضوع را به عنوان آخرین گزینه از عوامل موفقیت در کنکور به خاطر بسپارید و حتما عمل کنید.

https://www.imazacademy.ir/?p=2339

نظرات

0 نظر در مورد عوامل موفقیت در کنکور کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
پشتیبانی
سلام دوست من
خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟