تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل یعنی چه ؟

تاثیر مثبت یا تاثیر قطعی معدل؟

شاید برای شما هم این سوال وجود دارد تا بدانید تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل یعنی چه؟ در این مقاله بصورت مفید و کوتاه این تفاوت را یاد می گیرید.

همه دانش آموزان از مقاطع دهم تا فارغ التحصیلان که در روند تحصیلی به سر می برند باید تعریف دقیق و واضحی از تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل و تفاوت این دو را بخوبی بدانند.

از آنجایی که روند برگزاری کنکور سراسری در سال های اخیر ، به خصوص از سال 1402 دست خوش تغییرات اساسی شده است و از طرفی با برگزاری امتحانات نهایی در پایان مقاطع تحصیلی دهم / یازدهم و دوازدهم و با ایجاد سابقه تحصیلی ، تاثیر معدل در تراز کنکور سراسری داوطب تاثیرگذار خواهد بود.

اما نکته اینجاست که تاثیر معدل بصورت مثبت به نفع داوطلب می باشد یا تاثیر بصورت قطعی ؟

تاثیر مثبت یا تاثیر قطعی؟

ابتدا تعریف این دو را بررسی می کنیم :

تعریف تأثیر مثبت معدل:

تأثیر مثبت معدل یا سوابق تحصیلی در کنکور، بدین معنا است که اگر درامتحانات نهایی نمراتی که کسب کرده اید  سبب کاهش رتبه کنکور داوطلب در کنکور سراسری شود، این نمره در نتیجه کنکور داوطلب محاسبه نخواهد شد .

به عنوان مثال جهت درک بهتر این موضوع :

تصور کنید که شما دانش آموز رشته تجربی هستید و در آزمون نهایی مربوط به درس زیست خود نمره 19.5 را به دست آورده اید. و با شرکت در کنکور سراسری و پاسخ دادن به سوالات زیست این آزمون ، تراز 8000 را کسب می نمایید.

نحوه تاثیر معدل در کنکور به این صورت می باشد که ابتدا نمره درس شما ( نمره ای که در امتحان نهایی بدست آورده اید ) را به صورت تراز محاسبه می کنند (تراز نمره هر درس امتحان نهایی را بدست می آورند ) .

تصور کنید که نمره شما در درس زیست مطابق با تراز 9000 باشد. از آن جایی که تراز نمره شما بیش از تراز کسب شده در آزمون می باشد، در این حالت تاثیر مثبت معدل اعمال شده ، باعث افزایش در تراز کل آن درس خواهد داشت :

تراز نهایی در درس زیست  8500 = 4000 + 4500  = (50% × 8000) + (50% × 9000)

همان طور که متوجه شدید، تاثیر معدل باعث شد تا تراز درس زیست شما در کنکور از 8000 به 8500 افزایش پیدا کند.

به طور کلی در تاثیر مثبت ، معدل پایین در کنکور تاثیر خاصی برای داوطلبان نخواهد داشت و تنها معدل بالا می تواند برای این دسته از افراد مثمر ثمر واقع شود.

 

 

 

تعریف تأثیر قطعی معدل:

اما تأثیر قطعی معدل در کنکور بدین معنا است که سوابق تحصیلی و معدل دیپلم ، بدون توجه به رتبه داوطلب چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی در تعیین رتبه قبولی او در آزمون سراسری تأثیر خواهد گذاشت.

یعنی در این روش قطعی اثر گذاری انجام گشته و ممکن است بر روی تراز کسب شده اثر منفی داشته باشد.

تاثیر قطعی معدل در کنکور برای کسانی که سابقه تحصیلی عالی دارند و در امتحانات نهایی نمره خوبی به دست آورده اند بسیار عالی و مناسب خواهد بود، زیرا می تواند باعث بهبود رتبه و تراز آنان گردد.

 

پیشنهاد می کنم مقاله ترمیم معدل در کنکور 1403 را مطالعه کنی!

 

اما آن دسته از افراد که موفق به کسب نمره خوبی در امتحانات نهایی نشده اند، در فرآیند تاثیر قطعی معدل دچار مشکل شده و در نهایت نتیجه نامناسبی را دریافت خواهند کرد.

هرچند با قانون ترمیم معدل که مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش برای داوطلبان در نظر گرفته است می توان گفت نگرانی آن دسته از داوطلبانی که نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب نکرده اند تا حد بسیار زیادی برطرف شده است و این فرصت طلایی در اختیار آنها قرار می گیرد که مجدد از قانون ترمیم معدل جهت ارتقای نمرات خود استفاده نمایند.

در حالت کلی با توجه به اینکه بر اساس آخرین تغییرات کنکور سراسری ، تاثیر معدل به صورت قطعی می باشد ، دانش آموزان عزیز می بایست امتحانات نهایی را بسیار جدی گرفته تا با آسودگی خاطر نیمی از راه موفقیت در کنکور را طی کرده باشند.

 

 

برای دریافت مشاوره نحوه محاسبه تاثیر قطعی معدل در کنکور می توانید فرم زیر را پر کنید :






    https://www.imazacademy.ir/?p=5279

    نظرات

    0 نظر در مورد تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل یعنی چه ؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟