برنامه ریزی درسی از اسفند

برنامه ریزی درسی از اسفند

برنامه ریزی درسی از اسفند  را چگونه انجام دهیم؟

 

برنامه ریزی درسی از اسفند

 

یکی از مهمترین برنامه ریزی های هر داوطلب کنکوری ، داشتن برنامه ریزی درسی از اسفند می باشد.

تعداد زیادی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور با نزدیک شدن به ایام عید، مانند سالهای گذشته شروع به روزشماری می کنند وحتی قلبشان  برای چهارشنبه سوری می تپد !‼

امـا از طرفی چون ذهنشان مشغول کنکوراست، نمی توانند مثل سالهای قبل از ایام عید لذت ببرند و به عبارتی آنها در این ایام «حس» درس خواندن ندارند.

برای این دسته از داوطلبان ، اسفند، ماه خوبی برای درس خواندن نیست.

اما در طرف دیگر ماجرا گروهی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور هستند که اهمیت این ماه استراتژیک رو بخوبی درک کرده اند و جدی تر، پخته تر، با تجربه تر و هوشمندانه تـر عمـل مـی کـنـنـد  و اتفاقا تمام تلاش خود را انجام می دهند تا با رعایت اصول برنامه ریزی درسی از اسفند ، از ایـن مـاه بهتـراستفاده کنند و در این ماه ، جهش درسی آنها آغاز می شود و بعد از عید به اوج خود می رسد.

حتما این ویدیوی مهم رو هم تماشا کن و از برنامه ریزی 3 در 4 استفاده کن.

از اسفندماه تا روز کنکور چه باید کرد؟

از اسفندماه تا روز کنکور، شما بهتر از هر کس دیگر می توانید تشخیص دهید که چه باید انجام دهید و چگونه برنامه ریزی کنید. از حـالا بـه بعـد نقش شما در تصمیم گیری و برنامه ریزی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

با توجه به اینکه در ترم دوم امتحانات نهایی برگزار می شود و همچنین کنکور اردیبهشت و تیرماه پیش روی دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری وجود دارد ، نکات  کلی زیر را به همه ی داوطلبان پیشنهاد می کنیم:

• داوطلبان ضعیف ، مباحثی که در بودجه بندی سوالهای کنکور، ارزش سوالی بیشتری دارند را بخوانند و تکرار کنند و تلاش کننـد بـر آنها مسلط شوند. این گروه نباید بر تمام کردن همه ی مباحث خوانده نشده اصرار داشته باشند.

• داوطلبان متوسط رشته ریاضی، تا قبل از عید، برای اتمام و جمع بندی دروس ریاضی و فیزیک همت به خرج دهنـد و داوطلبان متوسط رشته تجربی برای اتمام و جمع بندی بر روی دروس زیست شناسی، شیمی و سپس فیزیک تمرکز کنند و داوطلبان متوسط رشته انسانی به دروس عربی ، فلسفه و منطق و درس ادبیات اهمیت زیادی بدهند و این دروس را در اولویت برنامه ریزی درسی از اسفند قرار دهند.

• داوطلبان قوی تر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنند و دروس باقیمانده  را به اتمام برسانند.

  • در این بین بسیاری از داوطلبان کنکور هستند که به دلایل گوناگون نتوانسته اند از فرصتهای گذشته ی خود به خوبی استفاده کنند و فکر می کنند بیشتر وقت آنها به هدر رفته است و وقت باقیمانده  تا کنکور، برای قبول شدن یا کسب رتبه یا رشته ی دلخواهشان کافی نیست. حتی به جای کنکور امسال به کنکور سال بعـد فکر می کنند!
    اگر فرض کنیم همه ی کنکوری ها از تابستان شروع به درس خواندن کرده باشند (که اینطور نیست) تا به حال از فرصت آنها حدود ۲۸ هفته (با کسر زمان امتحانات نیم سال اول) طی شده و تا کنکوراردیبهشت  تقریبا 60 روز و تا کنکور تیرماه تقریبا 130 روز وقت باقی مانده است.

در وهله ی اول ، به نظر می رسد بیشتر فرصتها از دست رفته  و اوضاع ناامیدکننده است، ولی اجازه دهید به دلایلی با این ارزیابی ناامیدانه مخالفت کنیم :

اولا: با نزدیک شدن به ایام عید و تعطیلات عید نوروز به راحتی می شود مدت زمان مطالعه را با توجه به زمان مطالعاتی خود حداقل 5/1 الی 2 برابر کرد ، مثلا کسی که در طول سال تحصیلی بطور میانگین روزی 8 ساعت مطالعه انجام می داد الان با توجه به تعطیلات عید نوروز آنرا به میانگین مطالعاتی حداقل 12 ساعت در روز برساند .
ثانیاً: بسیاری از داوطلبان ممکن است به دلایل زیادی مانند خستگی ناشی از مطالعه غیر استاندارد ، نداشتن برنامه ریزی اصولی و یا سردرگم بودن در طول سال تحصیلی ، انرژی کافی برای خواندن و اجرای یک برنامه ریزی درسی از اسفند را نداشته باشند ومیدان را برای کسانی که ارزش این دوران طلایی را می دانند ، خالی کنند. یعنی اهمیت این دوران بسیار بالا می باشد اما تعداد رقبایی که بخواهند با یک اصول درست و منطقی از اسفند تا روز کنکور پیش بروند کمتر می شود .
همه ی اینها باعث می شود که فرصت باقی مانده تا روز کنکور، نسبت به زمان موجود در نیم سال اول تحصیلی، ماهیت و کیفیتی متفاوت داشته باشد. فراموش نکنید که زمان دارای دو جنبه ی کمی و کیفی است اما این روزها جنبه ی کیفی زمان اهمیت بیشتری دارد.

به همین خاطر است که خیلی ها به آن ، «دوران طلایی» می گویند. هر چند، وقت طلاست ولی در این ایام عیار آن بالاتر می رود.

حالا برای داشتن یک برنامه ریزی درسی از اسفند تا روز کنکور یکی از استراتژیکی ترین کارهای ممکن که باید انجام دهید این است که تعداد ماه های باقیمانده را به روز و روزهای باقیمانده را به ساعت تبدیل کنید و زمان را در کنترل خود درآورید.
با این روش می توانید یک برنامه منظم کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را داشته باشید و برای هر ساعت و روز و ماه های پیش رو برنامه ریزی داشته باشید.

ببینید در پرش سه گام، گام آخر، تعیین کننده است. در حال حاضر دو گام را پشت سر گذاشته اید، در آستانه ی سومین گام و تعیین کننـده تـرین مرحله قرار دارید. اگر همه با این ارزیابی موافق باشیم، بر مبنای آن می توان در این فرصت باقیمانده کارهای بسیاری انجام داد. به فرصت های ازدست رفته فکر نکنید و با گذشته ی خود زندگی نکنید.

کسی که در «گذشته» است، «درگذشته» است.

سوال : آیا برای کنکوری هایی که در دقیقه ی ۹۰ به فکر کنکور افتاده اند، اصلا شانسی وجود داره؟

قطعاً جواب مثبت است . برای مثال فوتبال ۹۰ دقیقه است که می شود تا دقیقه ی ۹۰ بازی کرد و گل هم زد. تیمی که به این نکته اعتقاد نداشته باشد، تیمی از پیش بازنده است.

سوال : حالا برای درس خوندن من به عنوان یه «عقب مونده ی کنکور! » فرمول یا راه حلی هم سراغ دارین؟
اولا: از برزخ خواندن یا نخواندن و تردید خارج شوید ، تردید شما را کند می کند. اگر تصمیم به خواندن دارید، زودتر شروع کنید ، از همین امروز، حسابگرانه و با برنامه.
ثانیاً: ترس بسیاری از شماها اینه که فکر می کنید باید از صفر شروع کنید !

اما اصلا اینطور نیست و نیاز به شروع از صفر نیست چون مطمئناً شما تا الان کاملا بیکار نبودید و حتما اندوخته ای دارید، فقط باید آنها را جمع وجـور و آماده ی بهره برداری کنید.
ثالثاً: اگر دروس دست نخورده زیادی دارید این واقعیت را قبول کنید که در فرصت باقی مانده، مطالعه ی همه مطالب نه تنها ممکـن نیـست، بلکـه لازم هم نیست. همان طور که گفته شد، برای قبول شدن در دانشگاه نیازی به کسب نمره ی بالا در همه دروس نیست، همچنین مطالعه ی همـه ی
مباحث به ویژه مباحثی که در کنکور سراسری ارزش سوالی کمتری دارند، ضروری نیست. به همین دلیل بهتر است مطالب  و دروس بـه صـورت انتخابی مطالعه شوند .

اگر نگران یک برنامه ریزی درسی از اسفند هستید ، شما می توانید از طریق پر کردن فرم زیر برنامه ریزی  و بودجه بندی مناسبی را از مشاورین ایماض دریافت نمایید:





     

    گروه آموزشی ایماض در این راستا و در جهت کمک به شما دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری ، چه برای موفقیت در امتحانات نهایی ترم دوم و چه در جهت کسب رتبه عالی در کنکور سراسری 1403 ، برنامه ریزی درسی از اسفند را در قالب یک برنامه منظم ، دقیق و اصولی با توجه به سطح هر دانش آموز و داوطلب را زیر نظر رتبه های برتر و کارشناسان ارشد موسسه برای رشته های تجربی ،ریاضی و انسانی انجام می دهد.

    https://www.imazacademy.ir/?p=5267

    نظرات

    0 نظر در مورد برنامه ریزی درسی از اسفند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟