معرفی رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی

دارو سازی در بین داوطلبان کنکور تجربی یک رشته تاپ به حساب می آید و بسیاری از آن ها در آرزوی بدست آورند آن می باشند. داروسازی از جمله مشاغلی است که افراد بیشتر با مواد شیمیایی سر و کار دارند و لازم است تا با در آمیختن دانش خود در کشف داروهای جدید برای بشر تلاش کنند. بی شک داشتن یک برنامه ریزی درسی خوب و اصولی، احتمال موفقیت در این زمینه را افزایش می دهد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی رشته داروسازی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی رشته داروسازی

هدف رشته داروسازی

همان طور گفته شد، داروسازان در صدد هستند تا به کشف ترکیباتی بپردازند که برای درمان بیماری ها پاسخ گو باشد و شانس درمان را افزایش دهد. علاوه بر آن به معرفی دارو و شیوه استفاده و تجویز آن در مشورت با پزشک عمل می کنند. در مورد اختلال دارو ها و میزان سمی شدن دارو نیز به پزشکان و بیماران اطلاع رسانی می کنند.

تحصیل در این شغل و شکوفایی استعداد و نبوغ فرزندان ایرانی سبب می شود، کشورما در بسیاری از بخش ها از لحاظ دارویی به کشور های دیگر بی نیاز شود. و حتی فراتر از آن، ایران را به یکی از تولیدکنندگان دارو و صادر کننده آن تبدیل کند.در ادامه به تعدادی از اهداف کلی این رشته در اشاره خواهیم کرد:

  • آشنا شدن دانشجویان با شیوه پژوهش های علمی و عملی با ترکیبات دارویی و کشف داروی جدید
  • روشن نمودن اهداف علم داروسازی و رفع نمودن مسائل و موانع آموزشی و پژوهشی رشته
  • افزایش کنترل و مدیریت در بخش های مختلف مانند داروخانه، شرکت های تولید دارو، شرکت های آرایشی و بهداشتی و …

در ادامه معرفی رشته دارو سازی به یکی از کارهایی که در این رشته توسط مختصصان انجام می گیرد اشاره خواهیم کرد. فرموله کردن داروها از جمله این ها می باشد. فرموله به این معناست که دارو باید جهت مصرف آسان بیماران به شکل قرص، شربت، کپسول و … قابل دسترس باشد.

داروسازان وظیفه دارند تا بر عملکرد دارو ها در بدن انسان تحقیقاتی به عمل آورند تا کمترین آسیب و بیشترین بهبودی به وسیله آن ها حاصل شود.

راستی! یادت نره این مطلب رو هم بخونی: معرفی رشته دندان پزشکی ،با این رشته بیشتر آشنا شوید!

تحصیل در رشته داروسازی

داروسازی در زیر گروه دوم رشته های تجربی قرار دارد و همان طور که گفته شد رقیب برای این رشته زیاد است. بنابراین برای دست یابی به آن، احتیاج به تلاش مضاعف و بهره گیره از مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی کنکور اصولی می باشد.

پس از پذیرش در این رشته، دانشجویان لازم است تا یک بازه 5 و نیم تا 6 ساله تحصیلی را بگذارنند. افراد از ابتدا وارد مقطع دکترا می شوند و همانند پزشکی دوره ای برای علوم پایه و تخصصی می گذرانند.

در ادامه به دروس علوم پایه این رشته اشاره خواهیم کرد.

بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، بیوشیمی‌، شیمی‌ تجزیه‌، کامپیوتر، میکروب ‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، فیزیولوژی، انگل‌ شناسی‌ و قارچ ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌ و کمک ‌های‌ اولیه‌ دروس علوم پایه این رشته می باشند که باید در مدت دو سال پاس شوند.

پس از آن آزمونی به نام _آزمون علوم پایه_ با اجرای سازمان سنجش از داوطلبان گرفته می شود و پس از آن واحد های تخصصی آغاز می شوند.

واحد های تخصصی رشته نیز شامل بیوفارماسی، گیاه‌ شناسی‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، اشکال‌ دارویی‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌ شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌ ،گیاه ‌شناسی‌ داروسازی، فرآورده‌ های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌ های‌ دستگاهی‌، سم ‌شناسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت، مواد خوراکی‌ نظری‌‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌‌، کارآموزی‌ داروخانه‌ می باشند.

معرفی رشته داروسازی

چگونه داروسازی قبول شویم؟

رشته داروسازی از جمله مشاغلی است که برای افراد با حافظه قوی مناسب می باشد. در این رشته دانشجویان باید تعداد بسیار زیادی از فرمول از ترکیبات شیمیایی را به خاطر بسپارند و بر ساختار دارو ها مسلط باشند.

سوالی که علاقمندان به این رشته اغلب با آن مواجه هستند این است که کدام دروس دبیرستان در کسب رتبه لازم برای قبولی در این رشته مهم تر است؟

گفته بودیم که رشته داروسازی در زیرگروه دوم رشته های تجربی قرار دارد و درس زمین شناسی در زیرگروه دو دارای ضریب یک می باشد. بنابراین اگر علاقمند به تحصیل در این رشته هستید نباید بر خلاف اغلب داوطلبان کنکور درس زمین شناسی را حذف کنید.

علاوه بر آن درس های زیست و شیمی بیشترین تاثیر را در کسب رتبه برای داروسازی دارند. اما با توجه به این که رشته داروسازی بسیار پر طرفدار می باشد لازم است تا همه دروس با کیفیت بالایی مطالعه شوند و هیچ درسی از عمومی و تخصصی کنار گذاشته نشود.

پذیرفته شدن در رشته داروسازی نیازمند همت بالا و انگیزه کافی می باشد و در کنار آن کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی آگاه و با تجربه لازم است.

لزوم برنامه ریزی در قبولی رشته داروسازی

رکن مهم پذیرفته شدن در هر رشته ای که مورد علاقه شماست، برنامه ریزی درسی اصولی می باشد. مشاور تحصیلی شرایطی را فراهم می کند تا بتوانید از فرصت های خود به بهترین نحو برای درس خواندن استفاده کنید. شیوه صحیح مطالعه دروس را بیاموزید و راه های تقویت تست زنی را فرا بگیرید. علاوه بر آن مشاور تحصیلی در تمام مسیر مانند یک همراه دلسوز شما را یاری می دهد تا انگیزه خود را حفظ کرده و برای رسیدن به موفقیت از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی رشته داروسازی بپردازیم. همان طور که گفته شد این رشته علم بررسی و ترکیب مواد شیمایی برای کشف داروی جدید و یا بررسی داروها بر روی انسان می باشند. داروسازی نیازمند پژوهش های گسترده در از لحاظ علمی و عملی است و تحصیل در آن نیازمند حافظه قوی برای به خاطر سپردن فرمول و ساختار مواد می باشد. این رشته در زیر گروه دوم رشته تجربی قرار گرفته است که درس زمین شناسی در آن ضریب یک دارد و لذا نباید از آن غافل شد. برای قبولی در این رشته در کنار تلاش و پشتکار، داشتن یک برنامه ریزی کنکوری دقیق، منابع درسی قوی و مشاور تحصیلی دلسوز شما را به هدفتان بسیار نزدیک می کند.

https://www.imazacademy.ir/?p=3309

نظرات

0 نظر در مورد معرفی رشته داروسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
پشتیبانی
سلام دوست من
خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟