معرفی رشته دندان پزشکی ،با این رشته بیشتر آشنا شوید!

معرفی رشته دندان پزشکی

در بین داوطلبان رشته تجربی، تحصیل در رشته دندان پزشکی پر طرفدار می باشد و البته به دلیل زیاد بودن تعداد رقبا تلاش زیادی را نیز می طلبد. اما به هر حال رویای دواطلبان کوشا و با اراده است که با داشتن یک برنامه ریزی درسی قدرتمند، راه رسیدن به این هدف هموار می شود. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته دندان پزشکی بپردازیم.

تحصیل در رشته دندان پزشکی

پس از قبولی در این رشته و ورود به دانشگاه جهت تحصیل، دانشجو ملزم به گذارندن دو دوره می باشد. که یکی از آن ها دو ساله و دیگری چهار ساله می باشد. در دوره اول مطالعه کتاب های علوم پایه مرتبط با رشته انجام می شود و پس از آن و در دوره دوم به سراغ کتاب های تخصصی رشته دندان پزشکی خواهند رفت.

وظیفه دندان پزشک تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با دهان و فک می باشد و می تواند با آموزش رعایت بهداشت دهان از بروز بیماری در بیماران جلوگیری کند. بر خلاف تصور عموم دندان سازی کار دندان پزشک نمی باشد و فقط بخشی از آن محسوب می شود.

توانایی های که باید افراد در این رشته داشته باشد به روز نگه داشتن اطلاعات در زمینه دهان و دندان و تقویت زبان انگلیسی می باشد. هم چنین لازم است تا دست هایی با توان داشته باشند و جهت انجام کارها ظریف زمان بر، حوصله به خرج دهند.

خوب است در معرفی رشته دندان پزشکی به این نکته اشاره کنیم که این شغل از لحاظ در آمد جایگاه خوبی دارد. در صورت تمایل دانشجویان می توانند پس از گذارندن دو دوره الزامی، در مقاطع فوق دکترا نیز شرکت کنند. در واقع می توانند تخصص خود را انتخاب کرده و پس از آن به فعالیت در این شغل ارزشمند ادامه دهند.

معرفی رشته دندان پزشکی

شرایط قبولی در رشته دندان پزشکی

برای تحصیل در رشته دندان پزشکی حتما باید از طریق کنکور اقدام کنید و به غیر از آن امکان تحصیل در این رشته وجود ندارد. دانشگاه های سراسری، آزاد و بین الملل هر ساله مطابق با ظرفیت خود پذیرش دانشجو را در این رشته انجام می دهند. پذیرش در این رشته به صورت ناحیه ای بومی انجام می شود. برای درک بهتر باید بگوییم که استان های ایران در 9 ناحیه دسته بندی می شود. هر ناحیه در بردارنده چند استان است که از لحاظ مسافت به هم نزدیک تر می باشد. هنگام انتخاب رشته اگر دانشگاه خود را استانی که با ناحیه شما مشترک است انجام دهید، در پذیرش شما بومی به حساب خواهید آمد. به این ترتیب شانس شما برای قبولی در ناحیه خودتان بیشتر است.

دندان پزشکی در زیر گروه 1 رشته های تجربی قرار دارند و همان طور که گفته شد به صورت ناحیه ای بومی توسط دانشگاه ها پذیرش می شود. به این معنا که 60 درصد پذیرفته شدگان بومی و 40 درصد باقی را به صورت غیر بومی قبول می کند.

داشتن یک برنامه ریزی کنکور قدرتمند و اصولی به دادوطلبان با اراده کمک بسیاری به قبولی در این رشته می کند. به صورت کلی افرادی که بتوانند رتبه زیر 2000 کسب کنند شانس قبولی زیادی در این رشته خواهند داشت. اما قبل از هر چیز شما باید بدانید که میانگین درصد های داوطلبان سال ها گذشته که در این رشته قبول شده اند چه قدر است.

به صورت حدودی و گرد شده ادبیات 50 درصد، عربی 60 درصد، دینی 75 درصد، زبان 50 درصد، ریاضی 50 درصد، زیست 70 درصد، فیزیک 65 درصد و شیمی 55 درصد میانگین درصد های داوطلبان در این رشته می باشد.

کدام دروس برای قبولی این رشته موثر تر هستند؟

اغلب افراد بر این تصور می باشند که درس های زیست و شیمی در قبولی این رشته موثرتر هستند. اما در سال های اخیر رقابت ها بسیار افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل  باید تمام دروس با یک کیفیت مطالعه شوند. در واقع باید تلاش کنید تا در تمام دروس درصد نزدیک به میانگین و یا بالاتر از آن را کسب کنید و شانس قبولی در این رشته پر طرفدار را افزایش دهید.

معرفی رشته دندان پزشکی

عواملی موثر در کسب رتبه دلخواه

برای شرکت در کنکور اولین نکته مهم اراده و انگیزه داوطلب می باشد. به خصوص اگر به پزشکی و دندان پزشکی و سایر رشته های پر متقاضی علاقمند باشند، لازم است تا کمر همت ببندد و تمام وقت خود را صرف درس خواندن اصولی برای آزمون صرف کنند.

اما عامل دیگر موثر در موفقیت، عمل به یک برنامه هدفمند و دقیق می باشد که نیازمند وجود یک مشاور با تجربه و آگاه است. مشاوره تحصیلی در تمام مراحل می توانند همچون یک راهنما حضور داشته باشد و به سوالات شما هر زمینه ای پاسخ گوید. نحوه مطالعه هر درس، منابع برتر برای دروس کنکور، ساعات مطالعه، آزمون و بررسی آن، انتخاب رشته و … از عواملی هستند که مشاوران با دانش خود به شما پاسخ می دهند.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی رشته دندان پزشکی و راه های قبولی در آن بپردازیم. همان طور که گفته شد دندان پزشکی دومین رشته پر متقاضی پس از پزشکی می باشد که همان دانش سلامت دهان و دندان است. افرادی که به تحصیل در این رشته علاقه دارند لازم است تا در رشته تجربی و از طریق کنکور اقدام نمایند. تمام دروس کنکوری باید به خوبی مطالعه شوند تا تسلط کامل منجر به حصول درصد و تراز مورد نیاز باشد. هم چنین وجود یک مشاوره تحصیلی که از ابتدا با شما همراه باشد می تواند در تمام زمینه ها مانند مشکلات درسی، تقویت انگیزه و اراده، انتخاب رشته و … یاری دهنده باشد.

برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی فرم زیر را پرکنید:






    https://www.imazacademy.ir/?p=3271

    نظرات

    0 نظر در مورد معرفی رشته دندان پزشکی ،با این رشته بیشتر آشنا شوید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟