جدول برنامه ریزی درسی ،چگونه درس بخوانیم؟

جدول برنامه ریزی درسی

جدول برنامه ریزی درسی در زندگی هر دانش آموزی یک جدول بسیار مهم و تاثیر گذار است. همه ی افراد برای رسیدم به اهداف و موفقیت هایشان باید در زندگی خود یک برنامه ریزی صحیح، اصولی و کامل داشته باشند. این موضوع مخصوصا برای روزهایی که شما مشغول به تحصیل هستید و یا برای کنکور تلاش می کنید بسیار اهمیت دارد. شاید تا الان دانش آموزانی را دیده باشید که علاوه بر این که روزی 10 ساعت به صورت مفید درس می خوانند، به مهمانی و تفریح با خانواده هم می روند و حتی ساعاتی را به ورزش هم اختصاص می دهند. این ها همه به این دلیل است که برای خود به درستی برنامه ریزی کرده اند و یک جدول برنامه برای خود دارند.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: دفتر برنامه ریزی کنکور ،دریافت دفتر برنامه ریزی بصورت رایگان!

مزیت های داشتن جدول برنامه ریزی درسی

داشتن جدول برنامه ریزی درسی مزیت های زیادی برای هر داشن آموز و داوطلب پشت کنکوری که دارد که ما به چند مورد از آن اشاره می کنیم.

  • شما با استفاده از این جدول می توانید بر کلیه کارهایی که قرار است در آن روز انجام دهید، نظارت کامل داشته باشید.
  • شما یم توانید کار خود را ارزیابی کنید تا متوجه شوید در کجا پیشرفت داشتید و کجا پسرفت.
  • داشتن یک جدول برنامه ریزی به شما کمک خواهد تا تمرکز خود را در هنگام مطالعه درس افزایش دهید و عاملان حواس پرتی را از خود دور کنید.
  • همچنین برنامه ریزی باعث می شود تا انگیزه شما برای طی کردن مسیر پیشرفت افزایش یابد.

البته باید این را در نظر بگیرید که هیچ گاه نمی توان یک برنامه را برای همه ی دانش آموزان در نظر گرفت. در ادامه ی همین مطلب به شما خواهیم گفت که شما چگونه می توانید یک برنامه ریزی کامل و جامع برای خود بچینید و این برنامه باید چه ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد.

جدول برنامه ریزی درسی

ویژگی های جدول برنامه ریزی درسی

همان طور که قبلا هم به آن شاره کردیم برنامه ریزی خوب و درست به برنامه ای می گویند که با زندی شما بیشترین هماهنگی را داشته باشد. در این صورت است که آن برنامه بیشترین تاثیر را روی پیشرفت شما خواهد گذاشت. برای مثال جدول برنامه ریزی درسی دانشجویی با جدول دانش آموزی یک چیز کاملا مجزا است. اما توصیه ما به شما در این مورد این است که برای داشتن یک برنامه صحیح به صورت زیر برای خود عمل کنید

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: مشاوره تحصیلی تلفنی

گام به گام برای تهیه یک جدول برنامه ریزی درسی

در ادامه مراحل ساخت یک جدول برنامه ریزی را برای شما ارائه دادیم:

  • اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که فعالیت هایی که در طول روز دارید را برای خود لیست کنید تا بدانید در طول هفته باید چه کارهایی را انجام دهید. مثلا رفتن به مهمانی، تهیه وسایل داخل منزل، گردش و تفریح، پرداختن به نظافت شخصی مانند حمام کردن، ورزش کردن، ساز و کارهای هنری، کار کردن با گوشی و استفاده از اپلیکیشن های داخل گوشی و … .
  • در مرحله بعد باید به این فکر کنید که هریک از این کارها چه مقدار از زمان شما را در بر خواهد گرفت. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید بعضی فعالیت ها ممکن است در طول هفته چندین بار تکرار شود.
  • بعد از این که شمامی کارهای خود را مشخص کردید حالا باید زمان های باقی مانده را برای درس هایی انتخاب کنید که قصد مطالعه آن را در طول هفته دارید.
  • ابتدا باید جدول برنامه ریزی درسی خود را مطابق با امتحان ها و دروسی که در طول روز دارید، مرتسب سازی کنید. سپس سایر ساعت های خالی خود را به درس هایی اختصاص دهید که در آن نقطه قوت دارید و فقط قصد دارید پیشرفت کنید. یا به درس هایی اختصاص دهید که که در آن کمی مشکل دارید و ضعیف عمل می کنید و قصد دارید تا وضعیت خود را در آن درس بهتر کنید. شما حدودا سه ساعت زمان نیاز دارید تا به این دروس بپردازید. در صورتی که فکر می کنید زمان بیشتری برای این دروس نیاز دارید، تنها راهی که دارید این است که ساعت سایر فعالیت های خود را کمتر کنید تا بتوانید ساعات مطالعه دروس را افزایش دهید.

جدول برنامه ریزی درسی

نمونه ای از جدول برنامه ریزی درسی

در این قسمت برای شما از نمونه برنامه ریزی درسی ارائه می دهیم تا بتوانید برای خود مانند آن را تهیه کنید. به این شکل که در دفتر خود یا برگه ای روزهای هفته را یادداشت کنید و ستونی برای زمان در نظر گرفته شده برای مطالعه دروس در آن رسم کنید. در آخر یک ستون هم برای مجموع ساعات مطالعه در یک روز را حتما بنویسید تا نظارت کامل روی مطالعه خود داشته باشید.

داشتن برنامه کلاس هفتگی به پیشرفت شما در دروس و برنامه ریزی کمک زیادی می کنی. توصیه ما به شما در این مورد این است که برنامه خود را به نحوی انجام دهید که حتما در طول روز بتوانید به مرور دروس بپردازید. این کار سبب می شود تا مطالب درس در ذهن شما تثبیت شود.

شما حتی می توانید علاوه بر این که درس هایی را که معلمتان یا اساتید به شما آموزش داده اند را بخوانید، حتی می توانید آن مباحثی را که هنوز به آن برای آموزش نرسیدید هم بخوانید تا یاد گیری در شما افزایش یابد.

برای دریافت جدول برنامه ریزی رایگان فرم زیر را پرکنید:






    عواملی که در موفقیت برنامه ریزی موثر هستند

    در این قسمت به شما می گوییم که چه عواملی باعث می شود که روند جدول برنامه ریزی درسی شما صعودی و رو به پیشرفت باشد:

    • سبک مطالعه کردن خود را کشف کنید.
    • حاشیه نویسی در کتب درسی را فراموش نکنید.
    • حتما برای خود خلاصه ای از مباحثی را که خواندید را یادداشت نمایید.
    • مکان مناسب و آرامی را برای مطالعه کردن خود پیدا کنید و همیشه در همان جا شروع به خواندن درس کنید.
    • تست های زیادی حل کنید.
    • در برنامه ریزی انعطاف به خرج دهید.
    • دفتر برنامه ریزی داشته باشید.
    • تغییرات کتب درسی را بیابید.
    • از بهترین منابع کنکور اطلاع پیدا کنید.

    سخن آخر

    ما در این مقاله برای شما زا جدول برنامه ریزی درسی گفتیم و به شما آموزش دادیم که چگونه می توانید برای خود این جدول را تهیه کنید تا مسیر موفقیت برایتان هموار شود و بدون هیچ مشکلی درس بخوانید پس اگر قصد دارید رتبه خوبی در کنکور بیاورید و یا در طول دوران تحصیل معدل بالایی کسب کنید به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

    https://www.imazacademy.ir/?p=3421

    نظرات

    0 نظر در مورد جدول برنامه ریزی درسی ،چگونه درس بخوانیم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟