درس خواندن برای کنکور ،برای قبولی در این مارتن چکار کنیم؟

نحوه درس خواندن برای کنکور ایماض

کنکور یکی از مهم ترین چالش های دانش آموزان می باشد که با آن رو به رو خواهند شد. اما آگاهی از مسیر درست آن و طی کردن مراحل درس خواندن صحیح، می تواند دانش آموزان را به ساحل موفقیت برساند. اما درس خواندن برای کنکور چگونه است؟ سوالی که اغلب دانش آموزان با آن مواجه می شوند چگونگی درس خواندن هم برای کنکور و هم برای مدرسه است. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی رایگان با مشاورین موسسه ایماض فرم زیر را پر کنید:






    برای کنکور بخوانم یا مدرسه؟

    دانش آموزان کنکوری به خصوص دانش آموزان سال دوازدهم همواره با این مسئله رو به رو هستند. همان طور که می دانید دانش آموزان کنکوری پس از یادگیری دروس و درک مفاهیم باید بیش از هر چیز بر روش های تست زنی تمرکز داشته باشند. اما مدارس مطالعه تشریحی را الویت قرار می دهند و آزمون ها را به صورت تشریحی طرح می کنند.

    همین مسئله برخی دانش آموزان را دچار سردرگمی می کند که بر کدام یک متمرکز شوند. در این رابطه باید بگوییم اگر کنکوری هستید باید الویتتان را آزمون کنکور و مطالعه برای آن قرار دهید. این به معنای غافل شدن از درس مدرسه نیست اما کنکور سرنوشت شغلی شما را تعیین می کند و نمرات تاثیر زیادی بر آن نخواهند گذاشت.

    هنگامی که روش درست درس خواندن برای کنکور را در پیش می گیرید، مطالب درسی در ذهن شما تثبیت می شود. پس می توانید امتحان های تشریحی مدارس را پاس کنید. اگر تا قبل از آن نمره مستمر برایتان اهمیت داشت، در سال آخر سعی کنید که به این موضوع بی توجه باشید و آزمون تان را جدی بگیرید. همان طور که گفته شد روش درست درس خواندن سبب می شود تا آن را به خوبی به ذهن بسپارید و بتوانید از پس آزمون های تشریحی و تستی بر بیایید.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: درس خواندن ،چگونه درس بخوانیم ؟

    درس خواندن برای کنکور چگونه است ایماض

    چگونه کنکوری درس بخوانیم

    یکی از روش های درس خواندن برای کنکور، پیروی از PQ6R می باشد. اصول PQ6R دارای 8 مرحله است که به کار بستن آن در هنگام مطالعه، سبب می شود تا یادگیری برای شما راحت تر شود. در ادامه با این اصول مهم آشنا می شویم.

    پیش خوانی

    قبل از خواندن کتاب های درسی به صورت تخصصی و خط به خط، بهتر است یک نگاه کلی به متن و عکس های آن بیندازید. اصطلاحا طوطی وار درس را بخوانید تا متوجه شوید موضوع درس چیست. به عنوان ها دقت کنید تا در ذهنتان طبقه بندی از خلاصه درس شکل بگیرد. سعی کنید به صورت سطحی متن درس را بخوانید و در آخر نیز به خلاصه درس نگاهی بیندازید.

    طرح سوال

    طرح سوال از دیگر تکنیک های درس خواندن برای کنکور می باشد که باعث می شود مطالب در ذهن شما مجسم شوند. طراحی سوال از متن درس با چرا، چگونه، چیست و غیره انجام می گیرد و ذهن شما را برای جای گیری مفاهیم درسی آماده می کند. بهتر است هنگامی که سوال ها را طرح می کنید در حاشیه کتاب و یا یک برگه یادداشت کنید تا پاسخ آن در ذهنتان بلد شود.

    خواندن با دقت بیشتر

    در این مرحله باید خط به خط پیش بروید و زیر نکات مهم را با مداد مشخص کنید. دقت و توجه در یادگیری و به خاطر سپردن درس در این مرحله باید افزایش یابد. سعی کنید مطالب را حفظ نکنید بلکه کاملا درک کنید و سپس به ذهن بسپارید. اگر مطلبی را متوجه نشدید ارتباط آن را با بند بعدی و یا قبلی دریابید و دوباره بخوانید. اگر باز هم متوجه نشدید درس را تا آخر به همین روش بخوانید و پس از اتمام، به قسمتی که برای تان نامفهوم بود رجوع کنید.

    یادداشت برداری

    اکنون باید نکاتی را که زیر آن ها را خط کشیدید و به نظرتان مهم آمد را در برگه ای یادداشت کنید. با این روش می توانید درس در چند خط خلاصه کنید. هنگامی که شروع به یادداشت برداری می کنید دقت داشته باشید که فقط مطالب مهم را بنویسید و از پرداختن به حاشیه خودداری کنید. آوردن مطالب درسی از ذهن بر روی کاغذ سبب می شود که این مفاهیم بار دیگر در ذهن شما ثبت شود و مطالب بیشتری در ذهن شما ذخیره شود. یادداشت برداری از تکنیک های کاربردی درس خواندن برای کنکور می باشد.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: درس خواندن ،چگونه درس بخوانیم ؟

    تفکر در مفهوم درس

    بار دیگر به مطالبی که خلاصه کرده اید نگاه بیندازید. سعی کنید بین نکاتی که یادداشت کرده اید یک ارتباط پیوسته بر قرار کنید و عمیقا به آن بیاندیشید.

    بازنگری

    تا اینجا شما تمام فصل را مطالعه کرده اید و با چارچوب موضوع آشنا شده اید. وقت آن است که مجددا به متن باز گردید و مطالبی که برای شما نامفهوم بود را مطالعه کنید. اگر باز هم متوجه موضوع نشدید جای نگرانی نیست. با مراجعه به معلم و یا کتاب های کمک آموزشی می توانید پاسخ سوال شما را بدهد.

    بازگو کردن

    حال که درس را درک کرده اید آن را تدریس کنید. فرض کنید که قصد آموزش درس را به دانش آموزان دارید. شروع کنید و درس مد نظر را با زبانی ساده برای خودتان تدریس کنید. این روش درس خواندن برای کنکور تاثیر به سزایی در یادگیری شما دارد. هنگامی که در قالب یک معلم درس را تدریس می کنید، سوالات بسیاری در ذهن تان به وجود می آید که خودتان می توانید به پاسخ آن برسید. اگر کنکوری هستید روش بازنگری را به کار ببندید تا تاثیر آن را در به خاطر سپردن مطالب ببینید.

    مرور

    مرور درس را از خاطر نبرید. پس از طی کردن این مراحل مرور را از روی خلاصه نویسی انجام دهید. مرور کردن مفاهیم درسی سبب می شود تا مجددا ذهن به یاد آوری درس بپردازد و آن را فراموش نکند.

    درس خواندن برای کنکور گروه آموزش ایماض

    طبق برنامه پیش بروید

    از ارکان درس خواندن برای کنکور ، برنامه ریزی کنکور می باشد. داشتن یک برنامه کامل و جامع که تمام دروس را در بر بگیرید و در فواصل زمانی مناسبی تکرار شود بسیار مهم است. و موضوعی که از آن مهم تر است پیش رفتن طبق برنامه ریزی درسی می باشد. سعی کنید بیشتر زمان کوتاهی که در اختیار دارید را صرف کنکور کنید تا در پایان نتیجه دلخواهتان را دریافت کنید.

    کلام اخر

    همان طور که گفته شد از معضلات دانش آموزان، چالش بین کنکوری درس خواندن و یا تشریحی خواندن برای مدرسه می باشد. زمانی که امتحان تشریحی مدرسه ای دارید می توانید بدون وقت گذاشتن برای حفظ کردن کل متن دروس، به خلاصه آن نگاه بیاندازید تا مفاهیم را به خاطر آورید. با این روش نه از زمانی که برای کنکور اختصاص دادید می زنید و نه آزمون مدرسه را از دست می دهید. ما در این مقاله روشی از مطالعه صحیح و یادگیری درس را متذکر شده ایم اما تکنیک های تست زنی نباید فراموش شود.

    https://www.imazacademy.ir/?p=2499

    نظرات

    0 نظر در مورد درس خواندن برای کنکور ،برای قبولی در این مارتن چکار کنیم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟