در باب کنکور

دکتر امیر علی باقری و دکتر شبنم حسینی دو تن از مشاورین ارشد ایماض هستند که با گردآوری این مقاله سعی داشتند تا شما را در زمینه برنامه ریزی کنکور و قبولی در دانشگاه موردعلاقه کمکتان کنند.

جهت دریافت مشاوره با دکتر باقری و دکتر حسینی فرم زیر را پرکنید:






    مقوله ­ای که اسمش را در دوران خاصی از زندگی( شانزده تا هجده سالگی) و حتی در شرایط فعلی بسته به نیازهای افراد در سنین بالاتر و برای به دست آوردن جایگاهی مناسب­ تراز قبل، زیاد می­شنویم. بحث­ های زیادی در زمینه­ کنکور مطرح است؛ صحبت‌هایی متفاوت که هر کدام تعریف متفاوتی از کنکور ارائه می دهند. برخی می­گویند کنکور آسان است…! بعضی­ ها به قدری آن را سخت و طاقت­ فرسا توصیف می­کنند که توانایی مقابله و مبارزه با آن برای رسیدن به هدف را از بسیاری از دانش­ آموزان می گیرند.

    آن چیزی که در این بین منطقی به نظر می رسد، داشتن یک نگاه درست، همراه با علم و شناخت کافی از شرایط حاکم بر کنکور و رشته ­های موجود و انتخاب مسیر درست بر حسب علاقه و استعداد دانش ­آموز، بدون توجه به جوسازی­ ها و حرف وحدیث­ های مختلف است. شخصی که میتواند به خوبی راهنمای این مسیر پر فراز و نشیب باشد، یک مشاورِ با تجربه، کاربلد و آشنا به زیر و بم مسائل و مشکلات کنکور است که خود قبلا این مسیر را با موفقیت طی کرده باشد.

    مشاور و نقش پررنگ آن

    یک باور غلط که در عموم مردم و دانش ­آموزان و البته افرادی که درصدد ورود به این حوزه فعالیتی هستند وجود دارد، این است که فکر می­کنند کاری که یک مشاور انجام می­دهد، صرفا ارائه یک برنامه و درخواست یک گزارش کار به صورت روزانه است؛ درحالی که مشاوره تحصیلی و در اینجا به طور دقیق­تر مشاور کنکور، حوزه فعالیت بسیار فراتری از این حرف ­ها دارد.

    یک مشاور اگر بتواند اطمینان را در دانش‌­آموز تحت تعلیم خود ایجاد کند و به عنوان یک دوست با رعایت کامل احترام­ در کنار او باشد، می­تواند از بسیاری از مسائل و مشکلات یک دانش­ آموز که در دوران کنکور پیش می­آید، مطلع شده و راه حل مناسب را ارائه دهد تا در کمترین زمان ممکن، دانش ­آموز به روند طبیعی مطالعاتی خود برگشته و زمان از دست ندهد.

     برای مثال، وقتی دانش ­آموز به علت نتیجه­ ضعیف در یک آزمون، متوجه نشدن یک مبحث یا درصد بالای اشتباه حین تست­ زنی، روحیه و آرامش خود را از دست می­دهد، اگر اعتماد و راحتی لازم بین دو طرف ماجرا وجود نداشته باشد، داوطلب زمان زیادی را از دست داده و از دست دادن این زمان، آثار و عواقب بد و جبران­ ناپذیری در زندگی وی به جا می گذارد. پس صرفاً برنامه دادن حائز اهمیت نیست؛ بلکه میبایست داوطلب در تمام جهات مورد حمایت قرار بگیرد تا بتواند در این مسیر طولانی، به خوبی پیش برود و با شادکامی و رضایت، به هدف دلخواه خویش دست پیدا کند.

    پاره­‌ای از نکات مشاوره­‌ای

    • در ابتدا، پیش از شروع کار، بهتر است یک ارزیابی به صورت پرسشنامه از داوطلب تهیه شود و در آن در مورد موضوعاتی نظیر نقاط قوت و ضعف دانش ­آموز، میزان زمانی که به دید خودش می تواند به صورت مفید مطالعه داشته باشد، سلامت جسمی و رژیم غذایی دانش ­آموز، وضعیت و شرایط خانه و خانواده، وضعیت روحی و روانی داوطلب، سابقه­ مطالعاتی، نتایج آزمون­ های پیشین و … پرسیده شود تا بتوان به اطلاعات جامعی از داوطلب رسید.
    • در ادامه کار، می توان در حد یک الی ده روز دانش ­آموز را آزمایش کرد؛ به این معنی که برنامه ­ای متناسب با پرسش­نامه­ اولیه به داوطلب ارائه داد و از وی گزارش روزانه دریافت کرد و بعد از این یک تا ده روز، یک ارزیابی به شکل آزمون از او داشت تا با کمک این آزمون بتوان متوجه شد که وضعیت تحصیلی حقیقی دانش ­آموز چگونه است و تا چه حد دید اولیه دانش ­آموز نسبت به خودش درست بوده است.
    • به تدریج با گذشت زمان و ایجاد اعتماد به نفس در داوطلب، می توان به آرامی ساعت مطالعه او را افزایش داد تا بتوان مطالعه، مرور و جمع­ بندی بهتری روی مطالب داشت.
    • پیرامون نکته بالا، باید این مسئله را نیز مطرح کرد که آن چه از اهمیت بیشتری برخوردار است، تعادل بین کیفیت مطالعاتی و ساعات مطالعاتی است. چه بسا افرادی که شانزده ساعت مطالعه در روز دارند و از کیفیت و کارایی لازم برخوردار نیستند.
    • مهم ترین نکته و نقطه ضعفی که در اکثریت افراد وجود دارد، نداشتن یک برنامه مناسب، مدون و شخصی­ سازی شده برای خود داوطلب است.

    با ارائه برنامه‌­ای با ویژگی های فوق و البته همراه با بخش اصلی کار که همان همراهی دانش ­آموز با مشاور و صداقت در ارائه گزارش ­ها (و نه ارائه یک گزارش دروغین جهت از سر باز کردن و انجام تکلیف) می توان کار را به بهترین نحو پیش برده و هر لحظه به هدف تعیین شده که همچون جواهری گران بها برای داوطلب است، نزدیک­تر شد.

    • شرکت در آزمون و تجربه شرایط آن از اوجب واجبات است و البته مهم­ترین بخش هر آزمون، اعمالی است که داوطلب باید پس از آزمون انجام دهد که به دو بخش تقسیم می­شود:
    1. تحلیل آزمون توسط خود دانش ­آموز که شامل مشخص کردن سوالات صحیح، نادرست و نزده، ریشه ­یابی علل ناتوانی دانش ­آموز در پیدا کردن پاسخ صحیح و در نهایت فرا گرفتن علت درست یا غلط بودن تک تک گزینه‌­های تمامی سوالات آزمون می­شود که بخش اصلی و اعظم هر آزمونی را تشکیل می دهد. زیرا آزمونی که برگزار شده است، اعتباری برای داوطلب در آینده ندارد و مهم ترین فایده و سود آن، شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت و البته تجربه کردن بی ­دقتی‌­ها (سوتی­ها!) و عدم تکرار آن­ها در آزمون اصلی یا همان کنکور است.
    2. تحلیل نتیجه آزمون توسط مشاور که این تحلیل می تواند گزارش مناسبی از وضعیت مطالعاتی داوطلب در هفته­‌های گذشته داده و مشاور را با نقاط ضعف و قوت دانش­ آموز بهتر آشنا کند تا برای تقویت موارد ضعف و تثبیت موارد قوت، راهکارهایی در ادامه­  برنامه بگنجاند.

    نتیجه ­گیری

    با تمام موارد گفته شده می­توان به این نتیجه رسید که مشاور جزء مهمی در مسیر کنکور است؛ اما مهم­ترین نقش را خود دانش­ آموز ایفا می­کند. اوست که سرنوشت و آینده خود را مشخص می­کند؛ پس بیشترین بها دادن باید از طرف خود او باشد. با رعایت این نکته، وجود یک مشاور می­تواند نقش مهره کلیدی و به عبارتی یار دوازدهم تیم فوتبال را برای داوطلب داشته باشد و کار را به نحو احسن به سرانجام برساند.

    با آرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان

    دکتر امیرعلی باقری خمسه | دکترشبنم سادات حسینی

    جهت دریافت مشاوره با دکتر باقری و دکتر حسینی فرم زیر را پرکنید:






      https://www.imazacademy.ir/?p=2929

      نظرات

      0 نظر در مورد در باب کنکور

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

      اشتراک گذاری:
      واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
      پشتیبانی
      سلام دوست من
      خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟