روش خواندن دینی برای کنکور سراسری!

نحوه مطالعه دینی کنکور ایماض

روش خواندن دینی : درس دین و زندگی یکی از دروس عمومی برای داوطلبان و دانش آموزان همه‌ی رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان است که ضریب بالایی هم دارد و به طور کلی شامل دو بخش آیات و روایات می‌باشد. دانش آموزان و داوطلبانی که می‌خواهند درصد بالایی از پاسخ درست را در کنکور سراسری تست بزنند باید روش مطالعه صحیح این درس را بلد باشند و تنها به کتاب درسی بسنده نکنند و حتما در کنار آن به کتاب‌های کمک آموزشی برای تحلیل و بررسی دقیق تر آیات و متون کتاب و همچنین تست زنی رجوع کنند.

نحوه صحیح مطالعه دین و زندگی

دانش آموزان زیادی ممکن است زمان زیادی را به این درس اختصاص دهند، اما در نهایت در کنکور یا آزمون‌های آزمایشی درصد بالایی را که انتظار داشتند، نتوانستند کسب کنند که دلیل اصلی این موضوع این است که این افراد روش خواندن دینی را به صورت صحیح آموزش ندیدند. اکثریت دانش آموزان درصد بالایی از این درس را پاسخ درست‌ می‌دهند و اگر شما نتوانید و نمره و ترازان پایین باشد، می‌تواند روی رتبه کل شما نسبت به سایرین تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل این درس عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است.

راستی! میتونید برای راهنمایی، از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی ایماض هم اقدام کنید تا مشاوران ما بصورت کاملا رایگان و جامع به شما توضیحات لازم برای دست خواند را بدهند!

 زمان کافی و مناسبی به دین و زندگی اختصاص دهید

دین و زندگی هم مانند سایر دروس عمومی و تخصصی باید به مرور خوانده شود و شما نباید آن را فقط در ماه‌های پایانی بخوانید و بگویید این یک درس عمومی آسان است که به راحتی جمع بندی می‌شود، این تصور غلط است. شما باید از همان ابتدا برای تمامی دروس کنکور برنامه ریزی کنید زمان کافی اختصاص دهید. به عنوان مثال حداقل یک روز در میان به مدت 45 دقیقه را برای درس دین و زندگی زمان بگذارید که در کل حدودا هفته‌ای سه ساعت زمان لازم است. البته روش خواندن این درس هم مهم است که ما در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

دوباره تاکید می‌کنم که به هیچ عنوان درس دینی را به اواخر سال کنکور موکول نکنید و نگویید دروس تخصصی مهم تر است. چرا که این درس بسیار پر نکته و مهم است و درک  مطلب از آن زمان گیر است. در یک کلام، همیشه برنامه ریزی کنکور خودتان را به یک فرد متخصص واگذار کنید.

بودجه بندی درس دین و زندگی

برای آشنایی با روش خواندن دینی کنکور باید تعداد سوالات و بودجه بندی این درس را نیز بدانید. در کنکور سراسری 25 سوال از دین و زندگی طراحی می‌شود که داوطلبان فقط 17 دقیقه وقت پاسخ دهی به آن را دارید. یعنی برای هر سوال شما باید کمتر از یک دقیقه پاسخ دهید. از این 25 سوالی که طراحی می‌شود، 32 درصد آن دینی دهم، 36 درصد دینی یازدهم و 32 درصد دینی دوازدهم است.

در روش خواندن به صورت مبحثی اگر بخواهیم برای شما از قسمت‌های مهم دینی بگوییم، مبحث آیات و روایات به عنوان نقطه ضعف اصلی دانش آموزان است که معمولا 44 درصد از کل سوالات را این قسمت شامل می‌شود. پس باید تمرکز زیادی روی این مبحث بگذارید و سعی کنید با حل تست‌های گوناگون و مفهومی از این بخش، با تیپ بندی این سوالات آشنا شوید و نقطه قوت و نقطه ضعف خود را پیدا کنید تا به محض دیدن یک سوال در کنکور سریع برای آن راه حل پیدا کنید.

طی 10 سال اخیر در کنکور سراسری، از فصل‌هایی که بیشترین سوال می‌آید و نیاز است که شما روش مطالعه خود را در آن تقویت کنید، این درس‌ها است:

  • دینی دهم: درس 3، 5، 6، 8 و 11
  • دینی یازدهم: درس 1، 2، 4، 5، 8 و10
  • دینی دوازدهم: درس 3، 4، 5 و8

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: منابع کنکور سراسری رشته‌های مختلف چیست؟

روخوانی از کل کتاب درسی

در روش مطالعه دینی شما باید در مرحله اول ابتدا یک دور کامل از درس را روخوانی کنید و با متوجه شوید که آن درس در ارتباط با چه موضوعی است. سپس آیات و روایات را با دقت بخوانید و سعی کنید خودتان آن‌ها را معنی کنید. همزمان کتاب کمک آموزشی هم در دست داشته باشید و اگر نکته‌ی مهمی از آیه‌ای را اشاره کرد، در حاشیه کتاب خود یادداشت کنید و بخش‌هایی را که فکر می‌کنید مهم است را هایلایت کنید.

اگر شما به نوشتن عادت کنید بسیار برای شما تاثیر خوبی خواهد داشت و در افزایش یادگیری شما کمک خواهد کرد. شاید کمی زمانبر باشد اما نوشتن هر آن چه را که یاد گرفته‌اید، باعث می‌شود هیچ نکته‌ای از دید شما پنهان نشود و تاثیر آن مانند این است که شما دارید برای دیگران تدریس می‌کنید.

در این مدل از روش خواندن، لازم است شما چندین بار از کتاب روخوانی کنید تا به درک درستی از مطالب برسید و با هربارخواندن به نکات جدیدی می‌رسید و در فهم موضوع درس بهتر می‌شوید.

برای آشنایی با روش خواندن دینی و تست زدن آیات این درس فرم زیر را پر کنید تا رتبه‌های برتر ما از تجربیاتشان برایتان بگویند:






    چگونه آیات و روایات را یاد بگیریم

    شاید مشکل خیلی از داوطلبان این باشد که چگونه آیات و روایات را تحلیل کنیم و بفهمیم؟ شما می‌توانید با کمک کتاب‌های آموزشی این مشکل را حل کنید، چرا که این کتاب‌ها برای شما هر آیه‌ای را جدا تحلیل و بررسی کند. اما اگر می‌خواهید این کار را خودتان انجام دهید پس روش خواندن زیر برای شما تاثیر خواهد داشت:

    • ابتدا موضوع اصلی آیه را از طریق عنوان درس یا متن مربوطه پیدا کنید.
    • بعد با خود بگویید این آیه توسط چه کسی گفته شده است؟
    • مخاطب آیه با چه کسانی است؟
    • آیه درباره چه چیزی یا چه کسی صحبت می‌کند؟
    • آیه مربوط به کدام زمان یا سال است؟
    • کلمات کلیدی‌ای که در آیه وجود دارند را پیدا کنید.
    • بررسی کنید که ای آیه با آیات یا احادیث دیگر ارتباطی دارد؟
    • ارتباط آیه با پارگراف یا متن قبل و بعد خودش را پیدا کنید.
    • معنای دقیق آیه چه می‌تواند باشد.

    و سوالاتی از این قبیل تا بلاخره همه‌ی نکات مربوط به آیات را پیدا کنید و با حل تست‌های مربوط به نکات بیشتری دست یابید و خودتان در این زمینه تقویت کنید.

    روش خواندن دینی ایماض

    درسنامه کتاب کمک آموزشی را مطالعه کنید

    شما می‌توانید در روش خواندن دینی، وقتی کتاب درسی را خواندید که اولویت اصلی ما است، به سراغ کتاب‌های کمک آموزشی بروید و اصلا فرقی نمی‌کند از کدام انتشارات باشد چون همه‌ی آن‌ها به تحلیل و بررسی آیات و روایات پرداخته اند و کلی تست‌های خوب و مفهومی دارند.

    شما برای مطالعه هر درسنامه حدودا نیم ساعت زمان لازم دارید تا نکات آن را ریز به ریز بخوانید و یادداشت کنید. شما باید پارگراف به پارگراف این درسنامه را به دقت مطالعه کنید و قسمت‌های مهم آن را هایلایت کنید تا دفعات بعدی که به سراغ آن می‌روید بیشتر روی آن تمرکز کنید.

    تست زنی دینی

    فقط روش خواندن و مطالعه کتب درسی و کمک آموزشی برای شا کافی نیست. شما بعد از گذشت 24 ساعت از زمان مطالعه دینی، به سراغ تست‌های آن درس بروید و خودتان را محک بزنید. اگر پاسخی را اشتباه زدیدف حتما دلیل آن را کامل بخوانید. حتی علت رد شدن سایر گزینه‌ها را هم بخوانید و نکات جدید را در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید. تست‌هایی را هم که به پاسخ آن شک دارید، جواب ندهید و فقط کنار آن علامت بزنید و در آخر جواب آن را کامل بخوانید و نکته‌ی آن را یادداشت کنید.

    مرور و جمع بندی دینی

    یکی از مهم ترین مراحل در روش خواندن دروس برای کنکور این است که شما یک جمع بندی برای خود انجام دهید. چرا که مطالعه کامل هر درس برای چندین بار، برای دانش آموزان خسته کننده است و همه‌ی مشاورین برای این مشکل، راه حل مرور و جمع بندی را پیشنهاد می‌دهند.

    از آن جایی که درس دینی کمی فرار است، پس باید به اندازه کافی مرور کنید. مثلا یک شب درمیان، در مدت زمان 10 الی 11 شب به مرور این درس اختصاص دهید و تست‌ بزنید. حتما یک برنامه ریزی درسی دقیق برای خواندن هر یک از درس‌های کنکور انجام دهید و از این کار غافل نشوید.

    کلام آخر

    ما در این مقاله برای شما روش خواندن دینی را شرح دادیم تا شما بدانید چگونه باید از پس این درس عمومی برآیید و چه مدت زمانی را برای چه مباحثی از دینی اختصاص دهید و چگونه از تست‌ها و آیات و روایات نکته برداری کنید و به تحلیل و بررسی ان بپردازید. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

    https://www.imazacademy.ir/?p=2419

    نظرات

    0 نظر در مورد روش خواندن دینی برای کنکور سراسری!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟