معرفی رشته پزشکی ،با قول تجربی آشنا شوید!

معرفی رشته پزشکی

پزشکی رویای اغلب دانش آموزان و داوطلبان کنکور می باشد که اراده و تلاش بسیاری را نیز می طلبد. داوطلبان علاقمند به این رشته باید اراده قوی و انگیزه بالا داشته باشند تا بتوانند از رقیبان جلو زده و به موفقیت و هدف خود دست یابند. ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی رشته پزشکی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

آنچه در مورد رشته پزشکی باید بدانیم

دستیابی به رشته پزشکی ملزم به برنامه ریزی درسی قوی و اراده محکم است و امر غیر ممکنی نمی باشد. اما چیزی که دارای اهمیت است تطابق این رشته با روحیات شما و یا ظرفیت شما برای تحصیل در این رشته می باشد. ما با معرفی رشته پزشکی به شما کمک می کنیم تا آگاهی شما از آن افزایش یابد.

همان طور که گفتیم ورود به این رشته آسان نیست اما کار غیر ممکنی هم نیست. شما پس از قبول شدن در این رشته رهی 7 ساله برای تحصیل را در پیش دارید که نیازمند مهارت های زبان انگلیسی برای به خاطر سپردن اصطلاحات و مفاهیم پزشکی هستید. هم چنین باید دانش هایی از زیست و شیمی را به صورت تخصصی فرا بگیرید و روابط عمومی خود را به واسطه ارتباط با مردم تقویت کنید. شاید تحصیل طولانی در این رشته برای بسیاری از افراد سخت به نظر برسد اما برای کسی که رویای پزشکی را زندگی می کرده است بسیار لذت بخش خواهد بود.

شما باید بدانیم در طول تحصیل با موارد زیادی تنش، استرس، نگرانی، غم و … به واسطه مواجه شدن با بیماران و یا مسائل دیگر رو به رو خواهید شد. تقویت روحیه و اعتماد به نفس در این مسیر می تواند بسیار یاری کننده باشد تا این مسائل دشوار برای شما به عنوان یک پزشک تاثیر منفی نداشته باشد. برای شما تا پایان تحصیل مبلغی به عنوان حقوق در نظر گرفته نمی شود چرا که شما از آموزش رایگان بهره می برید و فقط پس از اتمام تحصیل می تواند کسب درآمد داشته باشید. بعد از تمام شدن تحصیل 7 ساله شما ملزم به گذراندن دوره دو ساله در بیمارستان خواهید بود. و پس از آن نیز می توانید در آزمون ها تخصصی مدارج بالاتر شرکت کنید.

معرفی رشته پزشکی

رتبه لازم برای رشته پزشکی

سوالی که اغلب داوطلبان کنکوری با آن مواجه می شوند این است که چه رتبه ای برای رشته پزشکی لازم است. اما باید بگوییم که  پاسخ این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد.

ابتدا داوطلب باید مشخص کند که قصد دارید در دانشگاه روزانه تحصیل کند یا آزاد و یا سایر موسسات؟ به این دلیل که دانشگاه های روزانه، آزاد، بین الملل و تعهد خدمت رتبه های مختلفی را برای پذیرش در رشته تجربی در نظر گرفته اند.

پس از آن که مشخص کردید برای مثال قصد تحصیل در دانشگاه آزاد را دارید، حال باید بگویید کدام دانشگاه آزاد را برگزیده اید. چرا که رتبه مد نظر برای هر دانشگاه نیز تا حدودی می تواند متفاوت باشد. برای مثال رتبه قبولی در دانشگاه تهران و دانشگاه اهواز بسیار متفاوت است.

موارد دیگری که در رتبه کنکور شما موثر است نوع سهمیه شما می باشد. سهمیه منطقه 1، 2، 3 و یا سهمیه ایثارگران و غیره در تعیین رتبه شما تاثیر گذار هستند. ابتدا داوطلبان با سهمیه ایثارگران برگزیده می شوند و پس از آن ظرفیت در بین سهمیه داران منطقه ها تقسیم خواهد شد.

در ادامه مقاله معرفی رشته پزشکی به مورد دیگر از عوامل موثر در رتبه پزشکی اشاره خواهیم کرد. عامل دیگر رتبه شما در زیر گروه می باشد. برای مثال دو داوطلبی که با سهمیه یکسان به رتبه یکسانی رسیده اند، داوطلبی پذیرش می شود که در زیر گروه 1 رتبه بالا تری را کسب کرده باشد.

برای رشته پزشکی در دانشگاه های روزانه، 60 درصد افراد به صورت بومی و 40 درصد به صورت غیر بومی پذیرش می شوند. برای درک این موضوع لازم است بدانید که در کنکور چهار نوع گزینش کشوری، قطبی، ناحیه ای و استانی وجود دارد. استان های کشور به 9 ناحیه تقسیم می شوند. برای مثال ناحیه یک شامل استان های همجوار البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی می باشد. افرادی که در یک ناحیه قرار می گیرند در دانشگاه های استان های ناحیه خود بومی به حساب می آیند. به عبارت دیگر شانس بیشتری برای قبولی در رشته پزشکی خواهند داشت.

کدام دروس در کسب رتبه قبولی پزشکی موثرتر است؟

برنامه ریزی کنکور اگر اصولی باشد و به صورت دقیق و با کیفیت توسط داوطلب اجرا شود، شانس قبولی در این رشته را تا حد زیادی بالا می برد.

پس از معرفی رشته پزشکی اکنون میخواهیم بدانیم کدام درس های دبیرستان در کسب رتبه قبولی پزشکی موثر می باشند؟ همان طور که می دانید رشته پزشکی در زیر گروه یک قرار دارد. رشته های قرار داده شده در هر زیرگروه برای درس های کنکور دارای ضریب یکسان هستند.

درس زیست شناسی ضریب 4، درس شیمی ضریب 3، درس فیزیک و ریاضی ضریب 2، و درس زمین شناسی ضریب 0 را دارد. بنابراین اهمیت درس زیست و شیمی در رشته پزشکی بسیار بیشتر است و داوطلبانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند می توانند زمین شناسی را کنار گذاشته و برای سایر دروس تلاش بیشتری داشته باشند.

معرفی رشته پزشکی

تاثیر برنامه ریزی در کنکور

داشتن یک برنامه ریزی درسی راهبردی در هر کاری شانس موفقیت را افزایش می دهد. داوطلبی که قصد شرکت در کنکور و قبولی در رشته پزشکی را دارد باید یک برنامه ریزی جامع و کامل را اجرا کند و این برنامه راهبردی ملزم به وجود یک راهنمای با تجربه می باشد.

مشاوره تحصیلی می تواند به شما کمک کند تا در مرحله ای اعم از نحوه و زمان مطالعه هر درس، آزمون و تحلیل آن، انتخاب رشته و … به بهترین شکل عمل کنید.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی رشته پزشکی و نحوه کسب رتبه و قبولی در آن به صورت خلاصه بپردازیم. همان طور که گفته شد این رشته برای بسیاری از داوطلبان تجربی هدف محسوب می شود و بنابراین رقیب بر سر آن زیاد است. همین موضوع سبب می شود تا داوطلبان برای رسیدن به هدف باهم رقابت کنند. کسی در این نبرد موفق تر است که اراده قوی و انگیزه بالایی داشته باشد و با یک برنامه ریزی کنکوری اصولی پیش برود. پزشکی رویایی است که دست یابی به آن مشکل اما ممکن است.

https://www.imazacademy.ir/?p=3252

نظرات

0 نظر در مورد معرفی رشته پزشکی ،با قول تجربی آشنا شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
پشتیبانی
سلام دوست من
خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟