نحوه مطالعه کنکور سراسری چگونه است؟

نحوه مطالعه کنکور

یکی از دغدغه‌های اصلی دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری، این است که چگونه به صورت صحیح و درستی دروس را مطالعه کنند تا در حافظه بلند مدت آن‌ها بماند و به صورت عمقی یاد بگیرند و بتوانند رتبه و معدل بالایی در کنکور بیاورند. دانش آموزانی بوده‌اند که ساعات زیادی را برای مطالعه اختصاص می‌دادند اما تراز آن‌ها در کنکور بسیار پایین بود. به این دلیل که سطح کیفیت مطالعه آن‌ها پایین بوده است و مطالب را به درستی درک نمی‎کردند. حواس پرتی و عدم آگاهی از روش‌های صحیح مطالعه، باعث کاهش میزان زیادی از یادگیری شما می‌شود. ما دراین مقاله سعی کرده نحوه مطالعه کنکور را به شما آموزش دهیم تا از اتلاف وقت برای شما جلوگیری کنیم و بتوانید یک رتبه عالی به دست آورد.

نحوه مطالعه کنکور

کنترل ذهن و افزایش تمرکز برای مطالعه

از جمله مشکلاتی که اکثر دانش آموزان با آن مواجه هستند این است که به راحتی نمی‌توانند تمرکز و ذهن خود را بر روی درس کنترل کنند. چنین افرادی باید نکات زیر را قبل از آغاز مطالعه رعایت کنند:

  • مدیریت کردن خویش
  • مدیریت کردن محیط
  • مدیریت کردن محتوای دروس

اگر داوطلبان بتوانند با یک برنامه منظم و دقیق واصولی به مطالعه بپردازند، دیگر مشکل حواس پرتی و عدم تمرکز نخواهند. این موضوع یکی از اولین نکات‌ها درباره نحوه مطالعه کنکور است.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: منابع کنکور سراسری رشته‌های مختلف چیست؟

مطالعه مفید داشته باشید

برای این که بتوانیم مطالب درس را به خوبی درک کنیم و محتوای آن را بفهمیم باید یک مطالعه مفید داشته باشیم.برای  داشتن شرایط مطالعه مفید به نکات زیر دقت کنید:

کنترل افکار:

زمانی که در حال درس خواندن هستید، ممکن کلی افکار مزاحم در ذهنان رژه بروند. برای این از شر این افکار خلاص شوید و ذهنات را کنترل کنید، یک کاغذ و خودکار بردارید و آن افکار را در کاغذ بنویسید و بگویید در یک موقعیت مناسب به شما فکر می‌کنم و راه حلی برایتان پیدا می‌کنم. این کار را روزی 10 دقیقه انجام دهید. سپس با یک ذهن آزاد به مطالعه دروس خود بپردازید.

مسائل فیزیولوژیکی:

نحوه مطالعه کنکور در شما به این بستگی دارد که شما به میزان کافی و مناسب خواب و استراحت داشته باشید و از یک تغذیه سالم برخوردار باشید. این دو مسئله از نظر فیزیولوژیکی بسیار مهم است. چرا که اگر شما خواب کافی نداشته باشید نمی‌توانید درست تمرکز کنید و ذهنتان را در پی درس خواندن کنترل کنید. میزان 6 الی 7 ساعت و نیم خواب برای شما ضروری است. همچنین هیچ گاه بلافاصله بعد از ناهار شروع به درس خواندن نکنید.

راستی یادت نره این مطلب هم بخونی: استرس کنکور ،با این غول بی شاخ و دُم مبارزه کنیم!

نحوه مطالعه کنکور

بهترین روش مطالعه کنکور

برنامه ریزی دقیق و اصولی:

یکی از مهم ترین تکنیک‌ها در نحوه مطالعه کنکور این است که شما ابتدا یک برنامه ریزی کنکور دقیق و اصولی برای خود انجام دهید. شما باید تمام اهداف خود را به صورت روزانه تعیین کنید و زمان‌های مشخصی را برای دروس عمومی و تخصصی تعیین کنید. هیچ گاه طی ساعت‌های متوالی شروع به خواندن چند درس تخصصی نکنید و حتما بین آن‌ها درس عمومی قرار دهید. این برنامه ریزی‌ درسی حتما باید به همراه استراحت هم باشد. پس قرار دادن زمان کافی و مناسبی  برای استراحت و خواب در بین مطالعه بسیار مهم است.

پیش خوانی:

از دیکر تکنیک‌هایی که در نحوه مطالعه کنکور موثر است، پیشخوانی دروس قبل از مطالعه عمقی آن‌هاست. بهتر است در مرحله اول به صورت گذرا متن و تصاویر هر بخش را ببینید و تیتر و پاورقی‌های آن را بخوانید. این کار باعث حافظه طولانی مدت شما می‌شود و ذهن شما را تقویت می‌کند.

مطالعه به صورت دقیق و جزئی خوانی:

سومین مرحله از تکنیک‌های موثر در نحوه مطالعه کنکور، مطالعه دقیق و عمیق خوانی مطالب است. شما باید بعد از پیش خوانی، یک درس و بخش را برای خود انتخاب کنید و شروع به خواندن کنید. البته نباید آن‌ها را حفظ کنید بلکه سعی کنید سطر به سطر برای خود توضیح دهید و درک کنید. سپس بعد از یک استراحت 10 دقیقه‌ای برای خود پرسش و پاسخ طراحی کنید. این باعث تسلط به مطالب کتاب خواهد شد.

خلاصه نویسی:

در مرحله چهارم لازم است که یک خلاصه نویسی از مطالبی که خوانده‌اید انجام دهید. خلاصه نویسی از مهم ترین تکنیک‌ها در کنکور و هر آزمون دیگری است. شما باید بعد از این که مفاهیم را دقیق خواندید و درک کردید، قسمت‌ها و نکات مهم آن را برای خود به صورت خلاصه یادداشت کنید تا هر ازچند گاه با نگاهی بر آن، مطالب برای شما یادآوری شود.

استفاده از منابع مناسب:

درست است که مطالعه کتاب‌های درسی روش مناسبی برای نحوه مطالعه کنکور است اما کتاب‌ها و منابع کمک آموزشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت شما داشته باشد. وقتی شما کتاب درسی را می‌خوانید با مفاهیم آشنا می‌شوید، اما استفاده از منابع آموزشی به شما مسیر درستی را نشان می‌دهد و به درک مطلب شما کمک می‌کند.

مرور مباحث مهم:

شما می‌توانید در پیان هر روز و قبل از خواب مباحث مهم و خلاصه نویسی دروس آن روز را یک دور بخوانید. این باعث می‌شود مطالب در مدت زمان بیشتری در ذهن شما بماند و بازده بیشتری برای شما داشته باشد.

حل تست کنکور سال‌های گذشته:

حتما بعد از مطالعه هر مبحث، به سراغ تست‌های کنکور سال‌های اخیر بروید. همین سبب می‌شود شما با نوع سوالات و تست‌هاطی آن بخش بیشتر آشنا شوید. تست‌ها را به دقت مطالعه کنید و پاسخ آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

افزایش سرعت در تست زنی:

یکی دیگر از تکنیک‌های مهم در نحوه مطالعه کنکور این است که به خوبی تست بزنید و سرعت خود را در این امر به مرور افزایش دهید. این باعث می‌شود در زمان کنکور با کمبود وقت مواجه نشوید.

بودجه بندی دروس:

شما باید با بودجه بندی هر درس آشنا باشید تا مطالعه آن به شما کمک کند که با سوال‌های مهم و تست خیز هر بخش آشنا شوید. این عملکرد بسیار مناسبی است که می‌تواند شما را برای کنکور آماده کند.

استراحت کافی:

اما آخرین نکته مهم، استراحت به مقدار کافی است. این را به خاطر بسپارید که شما باید در هر شرایطی سالم و سرحال باشید تا در کنکور موفق شوید. پس به خودتان اهمیت دهید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم نکات اصلی و مهمی، درباره نحوه مطاله کنکور را برای شما شرح دهیم تا با این روش‌ها آشنا شوید و خودتان را برای کنکور و موفقیت در آن آماده کنید و بهتری رتبه را با توجه به شرایط خودتان کسب کنید. همچنین اگر در زمینه کنکور مشکلی دارید و نیازمند یک راهنمایی کوچک هستید، با مشاوره تحصیلی تلفنی ایماض به صورت کاملا رایگان از مشاورین ارشد ما کمک بگیرید.

https://www.imazacademy.ir/?p=2362

نظرات

0 نظر در مورد نحوه مطالعه کنکور سراسری چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
پشتیبانی
سلام دوست من
خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟