درجاتی از اضطراب امتحان و درس در 20-30 درصد کودکان و نوجوانان دانش آموز دیده می شود. این موضوع در دختران شایعتر از پسران است.
در تعریف اضطراب در ابتدا باید اضطراب طبیعی را از اضطراب غیرطبیعی و بیمار گونه افتراق داد.
آنچه مسلم است درجاتی از اضطراب و استرس می تواند مثبت باشد و احسا تهییج و به دست آورد یک فرصت را به فرد دست دهد. مثل استرسی که باعث میشود یک ورزشکار در موقعیت مسابقه بهتر از تمرین عمل کند، یا فردی در شغل جدید خود با انرژی و عملرکد بهتری کار کند. یا یک دانش آموز در زمان امتحان دچار استرس و هیجانی می شود که تمرکز او را روی مطالعه افزایش داده و باعث می شود برنامه خود را منظم تر نماید و زمان خود را مدیریت بیشتری کند. در نهایت این اضطراب منجر به افزایش عملکرد فرد می شود. پس درجاتی از اضطراب لازم بوده و باعث بهبودی عملکرد ما می شود. این نوع اضطراب را تکلیف محو می گوییم. ولی زمانی که استرس و اضطراب منفی شود، ما احساس می کنیم اوضاع از کنتر ما خارج است، تحت فشار هستیم و تمرکز خود را از دست دادهایم. استرس فوث منجر به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای فیزیولوژیک نامطلبو و افت عملکرد شخص می گردد.
اضطراب درسی دو بعد دارد
یکی از آنها جسمانی و دیگری بعد شناختی است که در زیر توضیخ داده شده است.
بعد جسمانی
شامل واکنس فیزیلوژیک خودکار است مثل تپش قلب، سردرد، تعرق، لرزش دست و اندام ها، آشفتگی معده، رنگ پریدگی، حالت تهوع و استفراغ و غیره!
بعد شناختی
دلواپسی راجع به پیامد کار، داواپسی راجع به شکست و ناکامی، افکار تحقیر و سرزنش خود، مقایسه خود با دیگران، انتظارات منفی از خود، مشکل تمرکز و توجه، فراموش کردن مطالب خوانده شده، گفتگوی منفی با خود و.. که همه اینا مانع انجام تکلیف و حل مشکل میگردد.
میدونستی برنامه ریزی کنکور چقدر توی کاهش استرس کمک میکنه؟
علل اضطراب درس و امتحان چیست؟
چرا کودکی با امتحان خود نسبتا خونسرد و آرام برخورد میکند و کودک دیگر شب امتحان دچار بی خوابی و بی قراری میشود، تمرکز خود را از دست می دهد، می خواند اما در حافظه اش نمی ماند؟
به نظر می رسد مثل تمام بیماری ها و حالت های روانپزشکی، عواملی دست به دست هم میدهند تا کودکی به حدی مضطرب شود که نتواند تواناییهای واقعی خود را نشان دهد:
علل شخصیتی
افرادی که عزت نقس پایینی دارند، احساس خودکار آمدی پایین تری دارند، شکست ها و ناکامی های متعددی را تجربه کردند.
علل خانوادگی
الگوی خشک و غیرقابل انعطاف و پرورش کودک، انتظارات بیش از حد والدین و تفکر کمال طلبانه آنها، تنبیه و سرزنش، عدم ارائه تشویف و تقویت مناسب، وضعیت اقتصادی پایین، جز عوامل خانوداگی محسوب میشوند. گاه والدین پیام هایی را به سوی فرزند خود می فرستند که او را دچار اضطراب می کند مانند: “همین امسال فرصت داری، تو باید مرا سرافراز کنی، مایه سرشکستگی من در فامیل نشوی، ببینم چه میکنی، اگر قبول نشی همه تلاش مرا بی نتیجه گذاشتی، ای خدا کاش زودتر این کنکور تمام می شد دلم مثل سیر و سرکه می جوشه، همه آینده تو در گرو همین امتحان است و…”
علل آموزشگاهی
از علل آموزشگاهی می شود به این موارد اشاره کرد: انتظارات بیش از حد و نابجای معلم، درس و امتحان دشوار، ماهیت امتحان، ناآشنا بودن مراقبان امتحان، محدودیت های زمانی، محیط نامناسب امتحان، وجود عوامل مزاحم مثل سروصدا، نور مناسب، گرمای محیط و…
علل مربوط به امتحان
گاه ماهیت یک امتحان به گونه ای است که نسبت به سایر امتحانات در شخص ایجاد اضطراب بیشتری می کند. مثلا امتحان کنکور یک مسابقه است و به این شکل نیست که اگر کسی به حد مشخصی از توانایی رسیده باشد پذیرفته شود. یک رقابت است، رقابتی سخت و فشرده.
اگر برای خلاصه نویسی برای کنکور مشکل داری حتما روی لینک قبل کلیک کن!
کلام آخر
تمام این نکات، نکاتی بود که ما سعی داشتیم تا شما با رعایت آن ها استرس کنکور را از خودتان دور کنید.
اگر باز هم در این مسیر استرس و اضطراب ممکن، اجازه تمرکز و درس خواندن به شما نمی دهد، فرم زیر را پر کنید تا روانشناسان ما در گروهی آموزشی ایماض در اسرع وقت با شما تماس بگیرند:
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.