روش مطالعه زیست شناسی کنکور سراسری!

نحوه مطالعه زیست ایماض

تقریبا برای همه‌ی دانش آموزان رشته تجربی، زیست شناسی یکی از مهم ترین دروس محسوب می‌شود و بالاترین ضریب را در کنکور تجربی دارد. به همین دلیل شما باید درس زیست شناسی را در رأس برنامه ریزی کنکور خود قرار دهید و هر روز آن را مطالعه کنید. یعنی به عبارتی 25 درصد از کل ساعت‌های یک هفته را به این درست اختصاص دهید که البته این تعداد ساعات باید بین مطالعه درسنامه و تست و فیلم تقسیم شود. ما در این مقاله قصد داریم روش مطالعه زیست شناسی را برای شما شرح دهیم تا شما بتوانید درصد بالایی از این درس را پاسخ درست بزنید و یک رتبه عالی کسب کنید. در ادامه روش مطالعه زیست شناسی کنکور سراسری را که توسط امیر امیری دبیر زیست گروه آموزشی ایماض گردآوری شده را با هم می‌خوانیم.

روش مطالعه زیست ایماض

چگونه زیست را بخوانیم؟

روخوانی از فصول زیست

در مرحله اول بهتر است شما یک دور کامل به صورت روخوانی از کل فصل‌‌های زیست شناسی بخوانید تا مطالب برایتان مرور شود. سپس فصل‌ها را همراه با سرفصل‌های کتاب‌های تستی که در اختیار دارید، به چند دسته تقسیم کنید.

عمقی خواندن مطالب

در مرحله دوم روش مطالعه زیست کنکور ، شما باید هر قسمت از این فصل‌ها را بادقت کامل بخوانید و نکات مهم را برای خود هایلایت کنید. سپس درسنامه‌ی همین قسمت را سعی کنید از کتاب اموزشی‌ای که دارید بخوانید. چون توضیحات مفصل تری به شما ارائه می‌دهد که در درک مطلب کمک خواهد کرد.

تمرین تست زنی با کتاب های آموزشی

سومین مرحله از روش خواندن درس زیست این است که شما باید به سراغ تست‌های آموزشی هر فصل که در کتاب‌های کمک آموزشی برای شما طراحی کرده‌اند بروید و فقط تست‌های همان فصلی را که خوانده‌اید بزنید. تمام نکات مهمی که از هر تست به دست می‌آورید را در حاشیه کتاب برای خود یادداشت کنید و به حافظه بسپارید.

مروری بر آنچه خوانده اید

بعد از این که این کارها را انجام دادید، یک بار دیگه مطالب همان فصل را برای خود مرور کنید و نکاتی را که برای تست‌ها یادداشت کرده بودید، بخوانید و حداقل 24 ساعت بعد از این کار سعی کنید تست‌های مفهومی بیشتری انجام دهید و خودتان را محک بزنید. زمانی که تستی را غلط انجام دادید، حتما پاسخ کامل آن را بخوانید تا کاملا متوجه مطلب شوید و همچنین علت غلط بودن بقیه گزینه‌ها را بخوانید. چون معمولا تست‌های مفهومی گزینه‌های مشابهی دارند که تشخیص آن سخت است. این روش خواندن به شما کمک می‌کند تا متوجه عمق مطالب شوید.

( شما همین روندی که گفته شد را برای هر فصل به صورت جداگانه عمل کنید.)

خلاصه نویسی از مطالب زیست

نکته‌ای که در روش خواندن خلاصه نویسی زیست شناسی وجود دارد این است که این خلاصه نویسی این درس با درس‌های دیگری مثل فیزیک و ریاضی فرق دارد. شما وقتی برای فیزیک و ریاضی خلاصه می‌نویسید، می‌توانید بعدا همان خلاصه نویسی را مطالعه کنید و نیازی به مرور کتاب نیست.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: خلاصه نویسی برای کنکور

اما برای زیست و شیمی، شما خلاصه نویسی انجام می‌دهید تا زمانی که می‌خواهید دفعات بعدی مباحث را بخوانید، یک دید کلی از مطالب مهم و کلیات فصل به شما داده شود و به صورت یک نمودار در ذهن شما پیاده شود تا وقتی که می‌خواهید دوباره مباحث را بخوانید بیشتر روی جزئیات تمرکز کنید و به ذهنان سپرده شود. این روش مطالعه خلاصه نویسی به صورت صحیح است. پس حتما آن را رعایت کنید.

در ضمن هر زمانی که تست می‌زنید نکات مهم و مفهمومی از آن تست را برای خود در گوشه‌ای از کتاب  یادداشت کنید تا هر زمان که خواستید خلاصه را بخوانید، چشمتان به این نکات خلاصه شده هم بیفتد.

نکته‌ی دیگری که بد نیست بدانید این است که برای خواندن هر مبحث برای خودتان زمان بگیرید تا در دوران جمع بندی بدانید برای کدام فصل‌ها باید زمان بیشتری بگذارید و مشکل خود را حل کنید.

روش خواندن زیست کنکور ایماض

شکل ها و نمودار های کتاب زیست شناسی

شکل‌های کتاب زیست شناسی بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید آن را کنار بگذارید. در روش مطالعه زیست و این مدل شکل و نمودار شما باید نکات مهم آن را در کنار شکل‌ها بنویسید. به عنوان مثال شکل‌هایی که در فصل گوارش طراحی شده‌اند بسیار حائز اهمیت هستند و تقریبا هرسال از این مبحث سوال طراحی می‌شود.

کلماتی را هم که در این بخش‌ها مشابه هم هستند را برای خودتان کد گذاری کنید و تفاوت آن‌ها را به خوبی بلد باشید. کلماتی مانند کوتیکول، کوتین، کیتین، کینین، کراتین، کراتینین و… .

در هرجایی از کتاب هم اشاره شده بود که درباره بافت پوششی یا پیوندی و یا … بحث کرده است، در روش خواندن این مباحث سعی کنید از خودتان بپرسید که این چه نوع بافت پوششی یا پیوندی است و سعی کنید کامل بر تقسیم بندی بافت‌ها مسلط باشید. چون در فصل‌های دیگر هم زیاد از این بافت‌ها بحث می‌شود.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: نحوه مطالعه شیمی برای کنکور سراسری!

توجه به قیدهایی مانند: برخی، بعضی، بیشتر، بسیاری و همه

در طی سال‌های اخیر در کنکور سراسری کلمات خاص و قیدها بسیار حائز اهمیت بوده‌اند و از آن‌ها سوال طراحی شده است. روش خواندن این مدل از مباحث به این صورت است که شما می‌توانید با استفاده از هایلایتر یا مداد رنگی برای خود حافظه تصویری ایجاد کنید. به عنوان مثال:

کلماتی که بار معنایی مثبت دارند مثل بسیاری، اغلب، تقریبا همه‌ی و … با یک رنگ سبز دور آن را خط بکشید.

و کلماتی که بار معنایی منفی دارند مثل : برخی، بعضی و … با رنگ زرد دور آن خط بکشید.

کلماتی هم مثل : همیشه و همه را می‌توانید با رنگ آبی برای خودتان مشخص کنید.

وقتی به این صورت برای خود با رنگ‌های مختلف مشخص می‌کنید، به شما یاد آوری می‌شود که رنگ جملات با بار مثبت و منفی و … چگونه بوده است و این جملات در حافظه شما ثبت می‌شود.

استثنائات را به خاطر بسپارید

شاید در کتاب درسی بخوانید که مثلا « بیشتر مهره داران ساکن خشکی هستند» و در زمان کنکور و سر جلسه یادتان برود که قید بیشتر بود یا همه. در روش خواندن این مدل جمله‌ها بهتر است شما استثنا را به کار ببرید . به این صورت که برای خودتان دسته بندی کنید که مثلا کدام دسته از حیوانات شش ندارند. در این حالت بهتر یادتان می‌ماند. یا مثلا بعضی از دوزیستان خشکی زی ه با این که مهره دارند اما شش و آب شش ندارند. بنا براین نمی‌توانیم بگوییم همه‌ی مهره داران خشکی شش دارند؛ بلکه گفته می‌شود بیشتر مهره داران خشکی شش دارند. یا مثال ‌های دیگری که می‌توان در بخش گیاهان زد و همین استثنائات را به کار برد.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به شما روش مطالعه زیست شناسی را برای کنکور سراسی به شما دانش آموزان و داوطلبان عزیز بگوییم و نکات مهمی که در خواندن مطالب زیست برای شما بسیار کاربردی است که را گوشزد کردیم . اگر می‌خواهید درصد بالایی از پاسخ درست را در درس زیست شناسی تست بزنید و یک رتبه خوب را کسب کنید، حتما از این مقاله کمک بگیرید و تمام مسائلی را که برای شما گفتیم، سعی کنید آن را رعایت کنیم. همچنین می‌توانید با پر کردن فرم زیر از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاورین ما ارتباط برقرار کنید:






    https://www.imazacademy.ir/?p=2396

    باکس دانلود

    گزارش خرابی لینک ها
    راهنما

    دانلود PDF نحوه مطالعه زیست شناسی کنکور سراسری دست نوشته استاد امیر امیری دبیر زیست شناسی گروه آموزشی ایماض

    نظرات

    0 نظر در مورد روش مطالعه زیست شناسی کنکور سراسری!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟