نحوه مطالعه شیمی برای کنکور سراسری!

نحوه مطالعه شیمی برای کنکور ایماض

شیمی در کنکور تجربی دومین درس مهم و در کنکور ریاضی دومین یا سومین درس مهم است که درصد آن بر روی رتبه کنکور دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است. پس بر هر دانش آموز رشته تجربی و ریاضی واجب است که روش مطالعه این درس را به خوبی یاد بگیرد. این که گفتیم دومین یا سومین درس مهم، به این دلیل است که به زیرگروه مورد نظر شما بستگی دارد و برای هر رشته دانشگاهی ضریب متفاوتی دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه مطالعه شیمی را به شما آموزش دهیم.

نحوه مطالعه شیمی ایماض

دسته بندی سوالات کنکور برای درس شیمی

روش مطالعه شیمی کنکور برای هر مبحثی به صورت جداگانه است. از این درس برای کنکور تجربی و ریاضی 35 تست طراحی می‌شود که این تست‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. حفظی
  2. مفهومی
  3. مسئله

در طی سال‌های اخیر، سوالات مفهومی و حل مسئله از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: منابع کنکور سراسری رشته‌های مختلف چیست؟

مطالب حفظی

در درس شیمی، رنگ مواد، نظریه‌ها، خواص بعضی از عناصر‌، مواد خاص و مباحثی از این قبیل جنبه حفظی دارند و همان طور که می‌دانید برای این گونه مباحث راهی جز حفظ کردن مطالب و مرور همیشگی آن‌ها را ندارید. پس حتما در برنامه ریزی کنکور خودتان این فصل‌ها را درنظر بگیرید.

سرعت بالای تست زنی

 نکته‌ای که در روش خواندن شیمی وجود دارد این است که برای مباحث حفظی شیمی مانند همه مباحث حفظی دروس دیگر، شما باید سرعت تست زنی خود را بالا ببرید و وقتی می‌خواهید این تست زنی را تمرین کنید، بلافاصله بعد از خواندن مطالب این کار را نکنید. بهتر است تست زنی این گونه مطالب را آخر شب قبل از خواب به عنوان یک مرور انجام دهید.

اولویت پاسخگویی به سوالات حفظی

شما باید در هنگام آزمون‌های آزمایشی، ابتدا سوالات حفظی که وقت گیر نیستند برای حل کردن و درک کردن سوال مانند همین سوالات حفظی زیر یک دقیقه جواب دهید و اگر سوالی را بلد نیستند، وقت را از دست ندهید، کنار آن سوال یک علامت بگذارید و به سراغ سوال بعدی بروید. سپس در آخر اگر وقت اضافه آوردید به این سوالات علامت زده رجوع کنید.

خلاصه نویسی

 یکی دیگر از نکته‌های قابل توجه در روش مطالعه این مباحث حفظی این است که حتما خلاصه نویسی کنید تا برای مرور و یادآوری نگاه سریعی به آن بیاندازید و مطالب برایتان مرور شود. خلاصه نویسی به شما در دوران جمع بندی بسیار کمک می‌کند.

کمک گرفتن از کتاب‌های آموزشی

انتشارات زیادی هم وجود دارند که برای مطالب حفظی، کتاب‌های کوچک همراه منتشر کرده‌‌اند که شما در هرزمانی قبل از خواب، در راه مدرسه، زنگ تفریح می‌توانید به آن نگاهی بیاندازید.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: نحوه مطالعه کنکور سراسری چگونه است؟

مباحث مفهومی و تحلیلی

روش خواندن مطالب مفهومی و تحلیلی شیمی که شامل مباحث نحوه پر شدن اوربیتال‌ها در آرایش الکترونی، واکنش‌های تجزیه، سوختن، ترکیب، جابجایی و مطالبی از این دسته که فقط به این شکل نیست که آن‌ها را حفظ کنید بلکه باید خیلی خوب آن‌ها را درک کنید و بفهمید.

برای یادگیری این مباحث لازم است که تمام حاشیه‌ها، نمودارها و شکل‌های کتاب را به خوبی یاد بگیرید چون بسیار مهم است و در کنکور از آن‌ها سوال طرح می‌شود. روش مطالعه آن به این صورت است که شما باید شکل و نمودار را در ذهن بسپارید چرا که در کنکور قسمتی از شکل را حذف می‌کنند و از شما جواب می‌خواهند یا به صورت مفهومی از نمودار سوال طرح می‌کنند. برای آشنا شدن با پیچ و خم سوالات کنکور، می‌توانید از مشاوره تحصیلی تلفنی ایماض کمک بگیرید.

برای ارتباط با مشاورین برتر ایماض (imazacademy) فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:






    مسائل محاسباتی و حل کردنی

    روش مطالعه شیمی برای مباحثی همچون استوکیومتری، ترمودینامیک، تعادل، سینتیک، مسائل محاساتی و حل کردنی بخش اسید و باز و آب و الکترولیت و … که همیشه در سوالات کنکور مطرح می‌شود با دیگر مطالبی که توضیح دادیم کاملا متفاوت است 30 درصد سوالات را شامل می‌شود.

    حذف نکردن برخی از مباحث مهم

    چیزی که باید بدانید این است که مسائل عددی مانند تعادل، ترمودینامیک و سینتیک، می‌توان گفت مسائل ساده‌ای هستند که رد کردن و گذشتن از این سوالات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که وقت کمی هم از شما می‌گیرد.

    تمرین مکرر در خانه

    در روش خواندن این مطالب شما باید به این توجه کنید که آن قدر از این دست مسئله‌ها حل کنید و تمرین کنید تا زمانی که در کنکور سوالشان به چشمتان خورد، به سرعت بتوانید تست زنی کنید. اگر این کا را پشت گوش بیاندازید، آن وقت در جلسه کنکور باید وقت زیادی را برای حل کردن مسئله بپردازید و شاید اصلا نتوانید حل کنید و فقط زمان شما به هدر می رود. پس حتما خیلی تمرین کنید.

    نوشتن معادلات در کاغذهای کوچک

    در حل بسیاری از مسائل شیمی، شما به نوشتن معادلات و واکنش‌های شیمیای دارید. پس در روش مطالعه این مبحث نکته‌ای که وجود دارد این است که شما این معادلات را در کاغذهای کوچکی یادداشت کنید و آن در جایی از اتاقتان مانند آینه بچسبانید تا همیشه جلو چشمتان باشد و آن را با خود مرور کنید.

    استفاده نکردن از ماشین حساب

    نکته قابل توجه دیگری که در روش خواندن این مطالب وجود دارد این است که هنگام تمرین کردن این مسائل در خانه به هیچ عنوان از ماشین استفاده نکنید. چون به شدت ذهن شما را تنبل می‌کند و در جلسه کنکور وقت زیادی را برای محاسبه از شما می‌گیرد. اکثر اعدادی که در صورت مسئله به شما داده می‌شود، اعدادی هستند که به راحتی قابل ساده شدن هستند و نیازی به ماشین حساب ندارند. اگر که شما اعداد و نسبت ها را به درستی بنویسید و نکته‌ی دیگر این که اعدا رو پشت سر هم به صورت ضرب و تقسیم بنویسید و در آخر ساده کنید.

    روش مطالعه کنکور ایماض

    اهمیت جدول تناوبی عنصرها در کنکور

    همانطور که می‌دانید الفبای شیمی، جدول تنوبی عنصرها است. جدول تناوبی به شدت در درس شیمی مهم است مانند جدول ضرب در درس ریاضی. پس روش مطالعه جدول حائز اهمیت است. شما برای حل کردن بسیاری از مسائل باید جزییات و خواص عناصر مانند عدد اتمی، عدد جرمی، شماره گروه و تناوب و … را حتما بلد باشید.

    شما می‌توانید برای حفظ کردن جدول تناوبی از روش خواندن کد گزاری در برنامه ریزی درسی استفاده کنید. بهتر است این روش را در گوگل جست و جو کنید و کامل یاد بگیرید، چرا که کمک زیادی به شما می‌کند. عناصر تناوب چهارم یعنی عددهای اتمی 19 تا 36 یکی از مهم‌ ترین و سوال خیز ترین دوره از جدول تناوبی در کنکور از نظر آرایش الکترونی و تعیین شماره  و دوره و گروه هستند.

    کلام آخر

    همان طور که در این مقاله مطالعه کردید ما درباره نحوه مطالعه شیمی برای کنکور را به شما توضیح دادیم تا به خوبی آگاه شوید و یاد بگیرید که چگونه از پس سوالات شیمی کنکور برآیید. ما سعی کردیم برای هریک از مباحث حفظی، مفهومی و تحلیلی و مسائل محاسباتی به صورت جداگانه به شما توضیح دهیم که چگونه بر آن‌ها مسلط شوید و بتوانید به سادگی در جلسه کنکور به آن‌ها پاسخ دهید. خواندن این مقاله برای شما دانش آموزان عزیز خالی از لطف نیست.

    https://www.imazacademy.ir/?p=2383

    نظرات

    0 نظر در مورد نحوه مطالعه شیمی برای کنکور سراسری!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟