انواع مشاوره تحصیلی

انواع مشاوره تحصیلی

برای شروع هر کاری وجود یک فرد با تجربه که با مسیر پیش روی شما آشنایی داشته باشد می تواند شما را صد ها گام به موفقیت نزدیک کند. مشاوران تحصیلی نیز به واسطه ارتباط با تعداد زیادی از دانش آموزان و شرایط آن ها، می توانند کمک بزرگی در رسیدن به اهدافتان باشند. اما در ابتدا باید بدانید در چه زمینه ای نیاز به مشاور تحصیلی دارید. به همین سبب قصد داریم تا شما را با انواع مشاوره تحصیلی آشنا کنیم. پس با ادامه مقاله همراه باشید.

انواع مشاوره تحصیلی

تعریف مشاوره تحصیلی

خوب است ابتدا یک تعریفی از مشاوره تحصیلی را در ذهنتان داشته باشید. راهنمایی تحصیلی استفاده نمودن از تمام روش ها و تکنیک هایی است که در نهایت منجر به افزایش مطالعه درسی و کسب نتایج دلخواه از سوی مراجع شود. که این روش ها بر اساس ویژگی های و خصوصیات شخصی داوطلبان، توسط مشاور ارائه می شود و داوطلب آن را اجرا می کند. مشاور و راهنمای تحصیلی باید از تجارب خود در شرایط نامساعد داوطلب استفاده کند و موانع موفقیت وی را از میان بر دارد. یک مشاور دلسوز به مراجع خود ماهی گیری یاد می دهد تا او بتواند تمام فرصت ها را به شکل احسن استفاده کند. در ادامه به انواع مشاوره تحصیلی می پردازیم.

انواع مشاوره تحصیلی

مشاوره و راهنمایی تحصیلی ممکن است در زمینه های متنوع و به دلایل مختلفی انجام شود. که در اینجا به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مشاوره انگیزشی

بسیاری از داوطلبان کنکور هدف مشخصی برای خود انتخاب می کنند اما انگیزه ای برای شروع مطالعه ندارند. و بسیاری نیز در میانه راه خسته می شوند و تمایلی به ادامه درس خواندن ندارند. در این جا یک مشاوره انگیزشی خوب می تواند به آن ها کمک کند تا از گذشته و آینده بیرون بیایند و در حال زندگی کنند. و به تدریج رفتاری که به آن تمایل داشتند را انجام دهند و رفتاری که قصد ترک آن را داشتند رها کنند.

مشاوره در قالب برنامه ریزی درسی

دانش آموزی که برای درس خواند انگیزه کافی دارد و نیازمند یک برنامه ریزی مطمئن تا روز کنکور است، به سراغ مشاوران برنامه ریزی برای دروس می روند. خوش بختانه افراد زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و تاثیر بسیار مثبتی هم بر پیشرفت درسی دانش آموزان می گذارند. اساس کار مشاوران و برنامه نویسان تحصیلی بر روی یک برنامه ریزی جامع و کامل می باشد که بتواند تمام روز های باقی مانده داوطلب را پوشش دهد.

برخی از مشاوران که بر برنامه ریزی درسی بلند مدت تاکید دارند معتقدند که دانش آموز باید بداند برای مثال هفته اول اردیبهشت سال آینده چه درسی را مطالعه خواهد کرد. این افراد برای برنامه ریزی های درسی سه مشخصه دارند:

برنامه ریزی باید جامع باشد:

برنامه ریزی کنکور باید تمام روز های باقی مانده داوطلب را به صورت کامل پوشش دهد. همه منابع درسی داوطلب باید مورد مطالعه قرار بگیرد و مبحثی نباید کنار گذاشته شود. هم چنین دانش آموزان باید از ابتدای صبح که بیدار می شوند تا هنگام خواب برنامه ریزی دقیقا داشته باشند و این روتین را تا روز کنکور حفظ کنند.

در نظر داشتن تمام جزئیات:

دانش آموز و یا داوطلب نباید از اتفاق ریز و درشتی در برنامه روزانه خود غافل شود و برنامه ریزی را مطابق و دقیق پیش ببرد.

بازه زمانی برنامه ریزی کوتاه باشد:

داوطلب باید علاوه بر داشتن برنامه ریزی ماهانه برنامه ریزی های کوتاه مدت نیز داشته باشد. با داشتن یک برنامه کوتاه مدت، عیب ها و نقطه ضعف های داوطلب برای مشاور مشخص می شود. و به این ترتیب می توانند در کنار هم به رفع موانع بپردازند.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: هزینه مشاوره تحصیلی

مشاوره در زمینه کمیت و میزان مطالعه

یکی دیگر از انواع مشاوره تحصیلی، مشاوره در زمینه کمیت و میزان مطالعه می باشد. افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند معتقدند که در صورتی که فرد بتواند زمان مطالعه خود را افزایش دهد، امکان مطالعه چندین مرجع برای او فراهم می شود. هم چنین در صورتی که تست بیشتری بزند با تعداد زیادی از سبک سوالات آشنا می شود و به این ترتیب نتیجه بهتری خواهد گرفت. لذا این افراد تلاش می کنند تا برنامه را به صورتی بچینند تا داوطلب زمان بیشتری را از لحاظ کمیت به درس خواندن اختصاص دهد.

مشاوره در زمینه کیفیت و نحوه مطالعه

این دسته از مشاوران تحصیلی بر این باورند که داوطلب باید از هر فرصتی که دارد هر چند کوتاه، به بهترین نحو استفاده کند. به همین دلیل بیشتر از زمان، بر نوع مطالعه افراد تمرکز دارند و به دنبال ترفند هایی هستند تا داوطلب روش مطالعاتی مختص به خود را در هر درس پیدا کند.

برخی از این روش ها مانند تند خوانی، خلاصه نویسی، حاشیه نویسی، نت برداری، طرح سوال، تکنیک های تستی، تحلیل آزمون، آزمونک و … می باشند.

انواع مشاوره تحصیلی

مشاوره در قالب تمرکز بر بعد روان شناختی

برخی دانش آموزان علارغم استعدادی که دارند اما به دلایل روان شناختی نمی توانند درس بخوانند و یا در زمان امتحانات نتیجه مطلوب کسب کنند. برای مثال برخی از آن ها دچار استرس و اضطراب غیرعادی می شوند و یا برخی دیگر از اختلالات یادگیری در بعضی درس ها رنج می برند. بسیاری دیگر نیز به دلیل مشکلات شخصی و خانوادگی نمی توانند استعداد خود را شکوفا کنند و بر درس خواندن متمرکز شوند.

در این هنگام مشاور روان شناختی تلاش می کند تا این مشکلات را در مراجعه کننده حل کند و به او یاد دهد که در شرایط نا مساعد چگونه ذهن خود را متمرکز به خود و اهدافش نگه دارد.

مشاوره در زمینه انتخاب رشته

یکی دیگر از انواع مشاوره تحصیلی مشاوره برای انتخاب رشته می باشد. انتخاب رشته در کنکور عمل بسیار مهمی می باشد که باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام گیرد. ترتیب انتخاب دانشگاه و سایر موارد مربوطه اگر به شیوه درستی انجام گیرد بهترین نتیجه را نیز برای داوطلب به دنبال خواهد داشت.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا به شما انواع مشاوره های تحصیلی را معرفی کنیم. همان طور که گفته شد آشنایی با انواع مشاوره در زمینه تحصیل به شما کمک می کند تا بر اساس نیاز خود به مشاور برگزینید. اما به هر حال حضور فردی با تجربه در کنار شما برای انجام یکی از سرنوشت ساز ترین اتفاق مرتبط با آینده و شغل، می تواند بسیار مهم واقع شود.

https://www.imazacademy.ir/?p=3183

نظرات

0 نظر در مورد انواع مشاوره تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
پشتیبانی
سلام دوست من
خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟