میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

کنکورر سراسری ایماض

کنکور یکی از چالش های است که اغلب دانش آموزان را به خود درگیر می کند و عواملی متعددی در آن نقش دارند. پس از بحث چگونگی مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور ، چگونگی انتخاب رشته و عوامل تاثیر گذار بر آن اهمیت می یابد. در این مطلب نیز قرار است میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری را بررسی کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری فرم  زیر را پر کنید تا با مشاوره تحصیلی تلفنی imazacademy کمک حال شما باشیم:






    مفهموم بومی گزینی

    گزینش بومی در کنکور سراسری سبب می شود تا داوطلبان شانس بیشتری برای حضور در دانشگاه شهرهای اطراف محل زندگی خود داشته باشند. بر اساس قانون بومی گزینی، دانشگاه های سراسری کشور باید 80 درصد ظرفیت را برای دانش آموزان بومی و 20 درصد را به غیر بومی تخصیص دهند.

    گزینش بومی سبب می شود تا مشکلاتی مانند نبود خوابگاه برای دانشجویان، سختی رفت و آمد، مشکلات دوری از خانواده و تاثیر بر روحیات و تحصیل و … کمتر شود.

     کنکور ایماض

    دسته بندی رشته های دانشگاهی در گزینش بومی

    لازم است بدانید ملاک پذیرش دانشجویان در استان بومی، استانی می باشد که داوطلب مدرک تحصیلی سه سال آخر متوسطه در نظام قدیم و سه سال آخر در نظام جدید می باشد. هم چنین اگر داوطلب در چند استان مختلف تحصیل کرده باشد، ملاک استان محل تولد وی قرار می گیرد. رشته های تحصیلی در دانشگاه های سراسری، برای بومی گزینی به چهار دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن شاره می کنیم.

    رشته های استانی

    رشته های استانی معمولا در اغلب دانشگاه های سراسری استان ها وجود دارند و متناسب با بازار کار و غالب شرایط شغلی همان استان وجود دارند. برای مثال دانشگاه های علوم کشاورزی در استان های شمالی کشور که نیازمند دانشجویان بومی می باشد.

    رشته های ناحیه ای

    رشته های ناحیه ای در همه استان های کشور وجود ندارند اما در استان های اطراف محل زندگی دانشجو ارائه می شوند. برای اطلاع از رشته های ناحیه ای، از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کمک بگیرید. در ادامه جدولی از نواحی بومی کشور را برای شما ترسیم کرده ایم.

      جدول دسته بندی نواحی بومی کشور
    نواحی بومی استان های مربوطه
    ناحیه یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی
    ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل
    ناحیه سه اصفهان، چهار محال بختیاری، یزد
    ناحیه چهار سیستان و بلوچستان، کرمان
    ناحیه پنج بوشهر، فارس،کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان
    ناحیه شش کردستان، کرمانشاه، همدان
    ناحیه هفت ایلام، خوزستان، لرستان
    ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی
    ناحیه نه گلستان، گیلان، مازندران

    رشته های قطبی

    رشته های قطبی نیز مختص رشته هایی هستند که در نواحی اطراف دایر نیستند و دانشجویان می توانند نواحی بومی مجاور را که قطب نیز به حساب می آیند برگزینند.

      جدول دسته بندی قطب های بومی کشور
    قطب های بومی استان های مربوطه
    قطب یک البرز، تهران، سمنان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان، مازندران
    قطب دو خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان
    قطب سه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان
    قطب چهار اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان، لرستان
    قطب پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان

    رشته کشوری

    در رشته های کشوری شانس تمام داوطلبان جهت پذیرش یکسان است و به میزان نمره ای که در کنکور سراسری کسب کرده اند بستگی دارد.

    شیوه گزینش بومی در دوره های مختلف

    هر یک از دوره های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، مجازی، پیام نور و پردیس خودگردان نحوه متفاوتی برای گزینش بومی دارند. دانشگاه های روزانه به علت داشتن شرایط ویژه مناسب تر و امکانات آموزشی پیشرفته تر، به صورت استانی، ناحیه ای، و قطبی و کشوری پذیرش انجام می دهند. برای اطلاع از رشته ها باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته مراجعه کنید.

    در دوره های شبانه و نیمه حضوری گزینش بومی استانی و سایر دوره های غیردولتی و همین طور غیر انتفاعی به صورت بومی ناحیه ای انجام می گیرد. درحالی که دوره مجازی و پردیس خودگردان بومی گزینی ندارند و پذیرش را به صورت کشوری انجام می دهند.

    دوره پیام نور نیز، 70 درصد ظرفیت رشته های خود را برای بومی واحد همان شهرستان اختصاص داده است و 30 درصد باقی مانده را برای شهرستان تحت نظر مراکز خود در نظر گرفته است.

    بومی گزینی چه مقدار در کنکور سراسری تاثیر می گذارد؟

    چند عامل در گزینش داوطلبان دانشگاه های سراسری تاثیر دارند.

    1. حد نصاب نمره داوطلب در زیر گروه ها
    2. معدل کتبی در رشته هایی که بر حسب معدل داوطلب می پذیرند
    3. سهمیه های داوطلب و استان بومی

    بومی گزینی فواید زیادی برای داوطلبان دارد و می تواند سختی مهاجرت به شهر ها و استان دورتر را از سر راهشان بردارد. هم چنین مشکلاتی نظیر نداشتن خوابگاه و اجاره خانه های دانشجویی و مشکلات روحی ناشی از دوری خانواده برای بسیاری از داوطلبان حذف شد.

    سخن آخر

    در مقاله میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که راهنمای داوطلبان کنکور باشد. آگاهی از نحوه بومی گزینی به داوطلبان کمک می کند تا انتخاب رشته را متناسب با شرایط خود انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر از رشته های نواحی و قطب های مختلف حتما به دفترچه راهنمای انتخاب رشته مراجعه کنید و به دقت آن را بخوانید.

    https://www.imazacademy.ir/?p=2521

    نظرات

    0 نظر در مورد میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟