تاثیر معدل در کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

روش مطالعه کنکور ایماض

یکی از اصلی ترین دغدغه امروزه دانش آموزان تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور سراسری است، این که معدل تا چه میزان درصدی برروی رتبه کنکور تاثیر خواهد داشت. در حالی که سازمان سنجش طی یک اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که این پذیرش دانشجویان براساس سوابق تحصیلی 85 درصد است.

بر همین اساس با توجه به این که ذهن دانش آموزان درگیر این موضوع شده و سوالاتی درباره تاثیر معدل در کنکور سراسری برای آن ها پیش آمده، ما در این مقاله سعی کردیم به این سوالات پاسخ دهیم.

تاثیر معدل در کنکور سراسری

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم

برای داوطلبان ترمی واحدی یا سالی واحدی که از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم را گرفته‌اند و تنها یک یا چند درس خود را به صورت نهایی گذرانده اند باید بگوییم که میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری آن‌ها فقط 25 درصد است و به صورت مثبت در نمره کل نهایی آن‌ها قرار خواهد گرفت که در آزمون کنکور سال جدید در کارنامه این داوطلبان 4 نمره لحاظ خواهد شد که به این صورت زیر خواهد بود:

  • آزمون
  • آزمون به همراه سوابق تحصیلی دیپلم
  • آزمون به همراه سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی
  • آزمون به همراه سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی باهم

حالا برای این که سوابق تحصیلی داوطلبان قدیم اعمال شود باید گفت که آن‌ها حالات مختلفی دارند که در ادامه برای شما شرح داده ایم:

  • تاثیر معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در حداقل یک یا چند زیر گروه اعمال شود.
  • فقط سوابق تحصیلی دیپلم، در یک یا چند زیر گروه اعمال شود.
  • فقط سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی، در یک با چند زیر گروه به صورت مثبت اعمال شود.
  • و در حالت آخر به طور همزمان یعنی تاثیر مثبت سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی در یک یا چند زیر گروه اعمال شود و برروی دیگر گروه ها هیچ تاثیری نداشته باشد.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: کنکور سال 1402 ،واقعا دروس عمومی برداشته میشه؟

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام جدید

شما داوطلبان گرامی باید بدانید که برای شما نظام آموزشی جدید 3-3-6 دو نمره کل در هر زیر گروه تعیین خواهد شد که به این صورت دسته بندی می‌شود:

  • آزمون
  • آزمون به همراه سوابق تحصیلی دیپلم 3-3-6 می‌باشد

این حالت برای شما یک منفعت هیجان انگیز دارد به این صورت که در این بین نمره‌ای برای شما تاثیرگذار خواهد بود که بیشترین نمره در زیر گروه را به خود اختصاص داده‌اید.

اما در این باره که ممکن است برای تاثیر معدل در کنکور سراسری هر دانش آموز با وضعیت‌های مختلفی با آن رو‌به‌رو شود باید بگوییم:

  • معدل دیپلم یا همان سوابق تحصیلی دیپلم که در واقع پایه دوازدهم را شامل می‌شود (سال سوم آموزش متوسطه در نظام جدید 3-3-6) امکان دارد در هیچ یک از زیر گروه‎ها اصلا تاثیر مثبت نداشته باشد.
  • سوابق تحصیلی دیپلم به همان صورتی که در قسمت قبل گفتیم، ممکن است در یک یا چند زیرگروه تاثیر مثبت داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی رایگان فرم زیر را پر کنید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرند:






    فرمول برای محاسبه تاثیر معدل در کنکور

    شاید برای خیلی از داوطلبان و دانش آموزان این سوال پیش بیاید که ما چطور می‌توانیم خودمان این تاثیر را حساب کنیم و اطلاعات به دست آوریم که ما در ادامه این مقاله شما را برای محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری راهنمایی خواهیم کرد.

    ما در اینجا با یک مثال عددی ساده خیلی راحت و آسان به شما یاد می‎دهیم که چگونه با یک روش صحیح این فرمول را برای خود محاسبه کنید. البته شاید لازم باشد که به شما گوشزد کنیم که معدل کتبی خود صرفا ملاک نخواهد بود و نمره کسب شده در زیر گروه‌های مختلف است که بررسی خواهد شد. یعنی چه؟ یعنی به این صورت که درسی که امتحان نهایی دارد و در کنکور سوالی از آن طرح نمی‌شود مثل درس سلامت بهداشت و روان، هیچ تاثیری در محاسبه فرول تاثیر معدل در کنکور سراسری ، نخواهد داشت.

    حالا با یک مثال ساده برای شما این موضوع را روشن خواهیم کرد:

    فرض کنید شما در درس ریاضی نمره 19.5 را کسب کرده‌اید و در تراز زیر گروه یک به واسطه همین نمره‌ای که کسب کرده‌اید، 9000 می‌باشد.

    در آزمون هم برای درس ریاضی شما درصد 50 را کسب کرده اید که این درصد در زیر گروه یک تراز 8700 را اخذ کرده‌اید.

    حالا با توجه به این دو موضوع ، کسب این نمره و درصد و این که میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری با احتساب 30 درصد تاثیر مثبت لحاظ می‌شود، پس به این شکل در فرمول می گذاریم:

    8400 = 6300 + 2100 = (30% * 7000) + 70% * 9000

    همین قدر ساده و راحت این فرمول محاسبه می‌شود.

    پس حتما در برنامه ریزی کنکور از امتحان‌های نهایی هم قافل نشوید.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: کارنامه سبز کنکور چیست و چه کاربردی دارد؟

    تاثیر مثبت یا تاثیر قطعی در کنکور سراسری به چه معناست؟

    برای پاسخ دادن به این سوال که با موضوع تاثیر معدل در کنکور سراسری مرتبط است، به شما باید بگوییم که در صورتی که سوابق تحصیلی داوطلب سبب افزایش نمره کل در هر یک از زیر گرو‌ه‌ها و به دنبال آن باعث ارتقاء وضعیت داوطلب شود، این تاثیر به صورت مثبت در سوابق تحصیلی لحاظ خواهد شد.

    در سال 1394 هم یک طرحی تصویب شد براساس طرح تاثیر قطعی معدل که این طرح به این صورت است که تاثیر معدل هم مثبت و هم منفی در سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود که در نهایت بستگی به میزان معدل داوطلب دارد.

    البته در سال 1395 تا کنون تاثیر منفی را برداشته اند و برای داوطلب فقط تاثیر مثبت را لحاظ می‌نمایند.

    تاثیر معدل در کنکور سراسری

    تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور سال جدید

    قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی طی یک اطلاعیه‌ای درباره تاثیر معدل در کنکور سراسری اعلام کرده است که ما کنکور را حذف نخواهیم کرد اما با تصویب طرح تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور، وزن بیشتر مسئولیت پذیرش داوطلبان با این هدف که داوطلبان فشار و استرس کمتری محتمل شوند و تنش و دلهره در آن‌ها کاهش یابد، انجام می‌شود.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: خلاصه نویسی برای کنکور

    سخن آخر

    ما در این مقاله سعی کرده ایم که به زبان ساده برای شما دانش آموزان و داوطلبان عزیز درباره تاثیر معدل در کنکور سراسری بگوییم و توضیح دادیم که چگونه تاثیر مثبت بر روی سوابق تحصیلی شما می‌گذارد و برای چه افرادی هم سوابق تحصیلی اصلا لحاظ نمی‌شود. پس اگر می خواهید در کنکور سراسری موفق شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

    https://www.imazacademy.ir/?p=2283

    نظرات

    0 نظر در مورد تاثیر معدل در کنکور سراسری چگونه محاسبه می‌شود؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟