تکنیک تست زنی قرابت معنایی چیست چگونه از ابن روش استفاده کنیم؟

تکنیک تست زنی قرابت معنایی کنکور ایماض

یکی از چالش برانگیز ترین مباحث کنکور که دانش‌ آموزان با آن سروکار دارند تسلط به قرابت معنایی است، این مبحث از جمله مباحثی است که خیلی از دانشجویان در آن ضعیف‌تر از سایر درس‌ها هستند، باید بدانید که قرابت معنایی از جمله بخش‌های بسیار مهم درس ادبیات است که در تراز و رتبه‌ کنکور شما تاثیر بسزایی دارد. درس زبان و ادبیات فارسی در کنکور دارای ضریب چهار است و این درس یکی از چالش برانگیز ترین و تاثیرگذارترین درس‌ها در کنکور است که نیاز به تمرین و تسلط کافی دارد. برای ادبیات و زبان فارسی در دفترچه کنکور ۲۵ سوال در نظر گرفته می‌شود که ۹ تای آن مربوط به قرابت معنایی است و به این معناست که ۳۶ درصد از ادبیات کنکور به این بخش اختصاص دارد و این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، و همان‌طور که می‌دانید قرابت ادبی حفظ کردنی نیست و با چند بار خواندن و حفظ کردن نمی‌توان در آن به تسلط کافی رسید و نیاز به درک ادبی عمیق دارد که این درک با استفاده از یک برنامه ریزی کنکور حساب شده و همچنین استفاده از روش‌های درست یادگیری و تست‌زنی کنکور میسر است. در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک تست زنی قرابت معنایی را در ادبیات کنکور بررسی کنیم و همچنین منابع بسیار مطرح و مهم برای هر سطحی که در آن هستید به شما معرفی کنیم.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: روش مطالعه ادبیات کنکور سراسری، راهکاری برای 100 زدن!

تکنیک تست زنی قرابت معنایی معنایی استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه قرابت معنایی بسیار مفهومی است و نیاز به درک ادبی بسیار بالایی دارد، خواندن و حفظ کردن آن تاثیر زیادی ندارد و شما باید با مطالعه‌ی هدفمند و تحلیل و تمرین تست‌زنی و تکرار تمامی این موارد به درک ادبی مناسبی برسید، این کار با تمرین و تکرار روش‌های درست مطالعه به‌دست می‌آید و به راحتی قابل انجام است. اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد یک روتین منظم برای این درس است، باید برنامه ریزی درسی کنید تا هر شب به ۹ سوال پاسخ دهید و هر شب حدود بیست تا سی دقیقه را به مطالعه و تمرین تست زنی قرابت معنایی اختصاص دهید، این‌کار به شما در ایجاد یک درک درست محتوایی و معنایی در تست‌های کنکور کمک می‌کند به طوری که در جلسه‌ی آزمون با اطمینان خاطر بسشتری به سوالات پاسخ می‌دهید. دو روش بسیار مهم برای تسلط کافی بر قرابت معنایی و درک ادبی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

هرشب باید به مطالعه‌ی دو مفهوم قرابتی بپردازید این کار با استفاده از درسنامه‌های کتاب‌های کمک آموزشی مانند کتاب‌های آمون بسطی از نشر دریافت بسیار راحت‌تر است، در این کتاب ابتدا یک مفهوم گفته می‌شود و سپس در دو الی سه خط به یادگیری مفهوم می‌پردازد و سپس از بیت اشعاری که در کنکور بسیار پرتکرار بودند و یا احتمال طرح سوال از آن‌ها وجود دارد به عنوان مثال برای آن مفهوم استفاده شده است. در این توضیحات به نکات کلیدی برای درک بهتر مفاهیم و استخراج راحت‌تر هر مفهوم از بیت اشاره شده که به سرعت عمل شما در درک ادبی هر سوال و پاسخگویی به آن کمک زیادی می‌کند. در این روش باید ابتدا باید تمامی بیت‌ها را با دقت بخوانید و به معنی کردن مفاهیم آن‌ها بپردازید، به این صورت تسلط و درک بیشتری به مفاهیم هر سوال در این بخش می‌رسید و به دلیل تمرین مفید سرعت عمل بالا‌تری پیدا می‌کنید.

تمرین دومی که باید برای تکنیک تست زنی قرابت معنایی انجام دهید حل کردن پنج تست به صورت روتین و هر شب است این تمرین به این صورت است که برای شروع تست‌زنی خود پنج تا ده دقیقه زمان می‌گیرید و به پاسخ دادن به تست‌ها می‌پردازید، پس از پایان زمان به تحلیل سوال‌ها می‌پردازیم به این صورت که در هر سوال تمام ابیات موجود در گزینه‌های آن را معنی می‌کنید و به درک کامل مفهوم آن‌ها می‌پردازید و با پاسخنامه آن را چک می‌کنید، این کار به درک ادبی و مفهومی شما کمک بسیار زیادی می‌کند، باید به صورت یک عادت برای هر تستی که در دروس ادبیات می‌زنید به تحلیب و درک کامل معانی گزینه‌های آن بپردازید، به این صورت ذهن شما به درک این مفاهیم عادت می‌کند و در جلسه‌ی کنکور می‌توانید به هر نه تست قرابت معنایی پاسخ دهید. این تمرین را تا روز کنکور هر شب ادامه دهید و شاهد تغییرات زیادی در تسلط خود در این بخش باشید‌.

تکنیک تست زنی قرابت معنایی ایماض

بهترین منابع برای مطالعه قرابت معنایی کدام منابع است؟

منابع زیادی برای مطالعه‌ی بخش قرابت معنایی ادبیات کنکور برای تسلط بر این بخش و یادگیری تکنیک تست زنی کنکور وجود دارد  که می‌تواند به شما در کسب رتبه برتر در رشته‌ی خود کمک کند. شما می‌توانید با توجه به سطح تسلطی که بر این درس دارید یکی از این منابع را انتخاب کنید و تا آخر با همان کتاب پیش بروید، با انتخاب منبع مناسب خود و همچنین یک برنامه‌ریزی صحیح با یادگیری روش‌های مطالعه‌ی درست و کاربردی می‌توانید به هر ۹ سوال بخش قرابت معنایی پاسخ دهید که این کار در بالا بردن رتبه و تراز شما تاثیر زیادی دارد، و همچنین با یادگیری روش‌های مطالعه و تست می‌توانید به درک ادبی مناسبی در قرابت معنایی برسید و با دیدن هر سوال به راحتی به معانی گزینه‌های آن پی ببرید.

اگر سطح ضعیف‌تری در بخش قرابت معنایی ادبیات کنکور دارید به شما کتاب‌های هامون سبطی از نشر دریافت را پیشنهاد می‌کنیم، این کتاب به طور کامل و با جزییات به توضیح تمامی مفاهیم قرابتی پرداخته و برای هر کدام از مفاهیم به طرح سوال‌هایی که در کنکور بسیار پرتکرار و مهم بوده و یا احتمال طرح سوال از آن قسمت وجود دارد پرداخته است. و این کتاب مفاهیم را به صورت درسنامه‌ مطرح کرده است و کتابی بسیار مناسب برای آموزش و یادگیری است زیرا به توضیح تمام مفاهیم مهم برای یادگیری و تسلط کافی با مثال پرداخته است. یکی از نکات منفی این کتاب وجود تست‌های بسیار محدود در آن است البته باید به این نکته اشاره کرد که تست‌های موجود در این کتاب بسیار پرکاربرد و مهم هستند اما برای هر بخش تعداد کمی تست وجود دارد، اگر به دنبال تقویت مهارت تست زنی خود هستید می‌توانید از کتاب تستی مکمل برای این درس استفاده کنید.

اگر سطح متوسط تا نسبتاً خوبی دارید به شما کتاب قرابت معنایی نشر الگو را پیشنهاد می‌کنیم، این کتاب در تمام موارد کتاب کاملی به حساب می‌آید، هم از لحاظ درسنامه و هم از لحاظ تست‌هایی که دارد، مفاهیم قرابتی گفته شده در این کتاب بسیار کامل است و در قالب هفتاد تا هشتاد مفهوم پرتکرار در آن آورده شده‌ است ، نکته‌ی منفی این کتاب پاسخ نامه‌ی کوتاه آن است که برای هر تست به‌ مقدار خیلی کم و مختضر توضیح داده شده است، به همین دلیل این کتاب برای دانشجویانی که سطح ضعیف‌تری دارند کتاب مناسبی نیست. همچنین این کتاب یک بخش ویژه به نام نون‌ شب دارد که در آن به تست‌هایی که برای مرور و تمرین بیشتر هر شب باید بزنید پرداخته است که بخشی بسیار مفید برای بالابردن درک ادبی و یادگیری عمیق مفتهیم توسط تکرار و تست است.

و در آخر اگر سطح نسبتاً بالایی دارید و از تسلط و یادگیری بر قرابت معنایی خود مطمئن هستید می‌توانید از مجموعه‌ی هفت خوان از انتشارات خیلی سبز استفاده کنید، این کتاب سطح بالایی دارد و در آن فقط از مجموعه تست‌ها و پاسخ‌نامه استفاده شده است، تست‌های این کتاب کاملاً جامع و پرتکراراند و برای دانش‌آموزانی که پایه قوی‌تری دارند گزینه‌ی بسیار مناسبی به حساب می‌آید، تست‌های این کتاب به شما کمک می‌کند تا با سوال‌های کنکور سراسری آشناییی بیشتری داشته باشید و قابلیت پاسخ به سخت ترین سوال ها را به دست آورید. این کتاب به شما کمک می‌کند که سطح خود را بسنجید و از مهارت‌هاا و تسلط خود بر این درس آگاهی پیدا کنید. همونین این کتاب کاملاً مناسب برای کسانی است که به دنبال کسب رتبه‌های برتر کنکور هستند و هدفی مشخص دارند.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: منابع کنکور سراسری رشته‌های مختلف چیست؟

کلام آخر

تکنیک تست قرابت معنایی از جمله مهارت‌هایی است که برای کسب رتبه‌ی دلخواه در کنکور به آن نیاز دارید و بخش قرابت در درس ادبیات از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین بخش‌های کنکور هرسال دروس عمومی است و ۹ سوال از ۲۵ سوال این درس را اختصاص می‌دهد که یعنی درصد بالایی از ضریب و نمره‌ی این درس به این بخش بستگی دارد که با توجه به اهمیت بالایی که دارد نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و مشاورین خبره برای تسلط و آمادگی بر دروس برای کنکور سراسری دارد. اگر در مسیری که برای هدف خود نظر گرفته‌اید به یک راهنما و مشاور احتیاج دارید که در تمام مسیر راهنمای شما باشد و به پیشرفت شما در رسیدن به هدف دلخواه در کنکور سراسری کمک کند می‌توانید درخواست مشاوره تحصیلی تلفنی با موبایل را در موسسه‌ی ایماض ثبت کنید تا مشاورین ارشد ما با شما تماس بگیرند و با توجه به برنامه ریزی هدفمند شما در مسیر قبولی کمک کنند.






    https://www.imazacademy.ir/?p=2446

    نظرات

    0 نظر در مورد تکنیک تست زنی قرابت معنایی چیست چگونه از ابن روش استفاده کنیم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟