روش مطالعه ادبیات کنکور سراسری، راهکاری برای 100 زدن!

روش خواندن ادبیات ایماض

یکی از مهم ترین دروس عمومی در کنکور سراسری، درس ادبیان فارسی است که با ضریبی برابر 4، تاثیر بسزایی در رتبه کنکور خواهد داشت.شما به راحتی می‌توانید درصد بالایی از این درس را پاسخ دهید و یک رتبه عالی کسب کنید، اگر که بتوانید با یک برنامه ریزی کنکور منظم خودتان را بر آن مسلط کنید. شاید برای شما دانش آموزان و داوطلبان سوال باشد که روش مطالعه ادبیات برای کنکور چگونه است؟ باید آن را به صورت موضوعی بخوانیم یا مبحثی؟ آرایه‌های ادبی، لغت و املا، قرابت معنایی، تاریخ ادبیات و دستور زبان مباحثی هستند که ما در ادامه مقاله نحوه مطالعه ادبیات برای کنکور سراسری را به شما آموزش میدهیم.

روش مطالعه ادبیات

جدا کردن مباحث و موضوعات

در مرحله اول شما باید بدانید که اصلا ادبیات را به صورت درس به درس نخوانید. این روش کاملا غلط است و شما در خواندن مطالب گمراه می‌کند. شما باید هر یک از مباحث مانند قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، لغت و … را به صورت جدا برای خودتان دسته بندی کنید. در ادامه مقاله ما برای شما روش خواندن هر مبحث را توضیح می‌دهیم.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: کنکور سال 1402 ،واقعا دروس عمومی برداشته میشه؟

قرابت معنایی

  • مطالعه قرابت: شما باید برای این مبحث، روش تحلیل گزینه‌ها و صورت سوال و فهمیدن تست را یاد بگیرید و حتما به صورت تصادفی تست‌های تمرینی را انجام دهید به جای این که بخواهید تست‌ها را طبقه بندی کنید و فقط برای یک مفهوم یا درس تست بزنید. نکته ی دیگر در روش مطالعه ادبیات برای قرابت معنایی، این است که شما نباید ابیات مرتبط با هم را حفظ کنید بلکه باید کاملا مفهومی با آن برخورد کنید. چون هیچ وقت مفاهیم ادبیات به صورت یک چیز مطلق نیستند و در هر متن و شعری یک مفهوم دارد. برای همین باید یاد بگیرید که در برداشت‌های ادبی خلاق باشید.
  • سرعت تست زنی: برای این که در این مبحث شما بتوانید کاملا مسلط شوید حتما باید تست‌های زیادی بزنید و سرعت خود را افزایش دهید. کتاب‌های کمک آموزشی از انتشارات بسیاری وجود دارند که در این زمینه می‌توانند به شما کمک زیادی کنند. برای این که بهتر مفهوم این تست‌ها را درک کنید، سعی کنید از کتاب‌هایی استفاده کنید که پاسخ تست را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهند. همین موضوع باعث آشنایی شما با مفاهیم ادبیات می‌شود.

آرایه های ادبی

  • مطالعه آرایه: دومین مبحثی که می‌خواهیم روش مطالعه آن را به شما یاد بدهیم، آرایه‌های ادبی است که یک بحث فنی محسوب می‌شود. شما باید تمامی آرایه‌ها را با توضیح کامل و مثال‌هایی که براتان زده می‌شود، یاد بگیرید و کلی تست زنی انجام دهید تا مهارت زیادی در این زمینه کسب کنید.
  • سرعت تست زنی: زمانی که در فهم آرایه‌های ادبی به درستی مسلط شدید و به سطح قابل قبولی رسیدید، تست‌های جامع که همان تست‌های شبیه کنکور هستند را شروع به تست زنی کنید. به این صورت که دفعات تکرار آرایه‌های ادبی را به درستی پیدا کنید یا مثلا به صورت ترکیبی دنبال آرایه‌های ادبی در ابیات بگردید.

در همان اول مسیر شاید زدن این مدل تست‌ها کمی برای شما دشوار و ناامید کننده باشد اما اگر هدف شما واقعا یک رتبه خوب باشد، باید  در این مسیر محکم باشید و جا نزنید. فقط کافبه هر شب زمان کمی را به تست زدن این قسمت اختصاص دهید و 5 تست حل کنید.

برای راهنمایی شدن در این مسیر میتوانید با مشاوره تحصیلی تلفنی ایماض، خیلی راحت از مشاورین ما کمک بگیرید:






    نگارش و دستور زبان فارسی ادبیات

    روش خواندن نگارش و دستور زبان فارسی به این صورت است که علاوه براین که باید روی متن اصلی کتاب مسلط باشید، با زدن تست موضوعات متفاوت مانند واژه‌ها و تکواژها، جمله و عبارات اسمی را می‌توانید در ذهن خود ثبت کنید و به خوبی یاد بگیرید.

    لغات و املا

    طبق سوال‌هایی که در این چند سال اخیر در کنکور سراسری برای مبحث لغات و املا آمده است، بیشترین تمرکز بر روی لغات آخر کتاب بوده است. روش مطالعه ادبیات در این مبحث به این صورت است که شما باید تمامی معنایی این لغات را کامل حفظ باشید تا زمانی که هر مدل سوالی به شما داده شد بتوانید به خوبی آن پاسخ دهید. علاوه بر آن معنانی ضرب المثل‌ها و اصطلاحات را کامل یاد بگیرید. این باعث افزایش سرعت تست زنی شما می‌شود چرا که خیلی سریع می‌توانید گزینه‌های اضافی را حذف کنید.

    روش خواندن برای املای واژه‌های هم آوا هم مهم است و شما باید املای همه لغات را کامل بلد باشید. شما با تست زدن زیاد، می‌توانید بسیاری از لغات ناآشنا هم املای آن‌ها را یاد بگیرید. بهتر است کلماتی را که زود از ذهن شما بیرون می‌رود را در جایی یادداشت کنید و روزانه به آن‌ها نگاه کنید.

    البته شما در بعضی از کتاب‌های کمک آموزشی هم می‌توانید از این لغات ناآشنا کمک بگیرید.

    روش مطالعه ادبیات برای کنکور ایماض

    برنامه زیری کردن برای روش مطالعه ادبیات

    در حالت کلی برای رنامه ریزی روش مطالعه ادبیات ، شما بایستی آن را در مطالعه هرروزه خود قرار دهید به خصوص که اگر زمان بیشتری دارید و دیگر به مدرسه نمی روید و یا در دوران جمع بندی مطالب هستید. مخصوصا اگر از آن دسته دانش آموزانی هستید که در درس ادبیات احساس ضعف می‌کنید و فکر می‌کنید هنوز باید پایه‌تان را قوی کنید، بهتر است به روش زیر عمل کنید:

    به عنوان برنامه ریزی درسی باید در مطالعه روزانه خود 10 دقیقه برای لغت، 10 دقیقه املا، 5 تست برای آرایه‌های ادبی، 15 الی 20 تست برای مبحث قرابت معنایی و 5 تست از دستور زبان فارسی قرار دهید.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: نحوه مطالعه کنکور سراسری چگونه است؟

    جمع بندی دروس عمومی بسیار مهم است

    نکته‌ای که بسیار مهم است در روش مطالعه دروس عمومی برای کنکور سراسری این است که شما باید حتما یک جمع بندی انجام دهید. اگر شما آهسته و پیوسته این دروس را مطالعه کنید بسیار به نفع شما خواهد بود و اصلا فشاری به شما نمی‌آورد مخصوصا دوران بعد از عید و نزدیکی به کنکور سراسری. به این شکل دیگر مجبور نیستید که اولویت‌هایتان از دروس اختصاصی به عمومی جا به جا کنید.

    کلام آخر

    ما در این مقاله سعی کردیم همه‌ی آن چه را که در روش مطالعه ادبیات برای کنکور سراسری به شما کمک می‌کند را جمع آوری کنیم و به شما انتقال دهیم؛ مانند چگونگی خواندن آرایه‌های ادبی، لغات و املا، قرابت معنایی و از این دست مباحث که مربوط به ادبیات فارسی است و به شما آموزش دادیم که چقدر زمان برای مطالعه و تست زنی این درس عمومی که ضریب بالایی هم دارد، بگذارید. پس خواندن این مقاله قطعا برای زدن درصد الایی از پاسخ درست در ادبیات فارسی به شما کمک خواهد کرد.

    https://www.imazacademy.ir/?p=2390

    نظرات

    0 نظر در مورد روش مطالعه ادبیات کنکور سراسری، راهکاری برای 100 زدن!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟