چرا موقع درس خوندن استرس دارم ؟

استرس درس خواندن

چجوری با استرس درس خواندن مقابله کنیم؟

جناب آقای کسری گلرخ مشاور ارشد گروه آموزشی ایماض این مقاله را برای شما تهیه کرده تا اضطراب ناشی از شب امتحان را به حداقل برسانید. در ادامه سخنان مهندس کسری گلرخ را باهم می‌خوانیم:

دانش آموزانی که مطالعه کافی و صحیح قبل از امتحان نداشته باشند، قطعا سر جلسه امتحان استرس دارند و نتیجه خوبی نمی گیرند. خیلی وقت ها دانش آموزان به علت اضطراب زیاد قبل از امتحان ، نمی توانند سراغ درس های خودشون بروند و مطالعه خوبی داشته باشند. مثلا روز قبل از امتحان به جای مطالعه درس ها، سراغ کارهای دیگه می روند یا می خوابند. چرا که سطح استرس قبل از امتحان اون ها به حدی بالاست که نمی تونند مطالعه خوبی داشته باشند و برای امتحان آماده بشوند.

تفکرات ما نسبت به خودمون نقش اساسی در عملکرد ما دارند. خودباوری و اعتماد به نفس می تواند دو عنصر اساسی در بهبود عملکرد شما باشند. اگه می خواهید پیشرفت تحصیلی داشته باشید و توی امتحانات مدرسه یا آزمون های آزمایشی کنکور نمرات و نتایج بهتری کسب کنید، ابتدا تفکراتتون رو نسبت به خودتون و استعدادتون تصحیح کنید. اگه در درسی استعداد ندارید، توقع بی جا از خودتون نداشته باشید. (البته در صورتی که برای پیشرفت کردن در اون درس، تمام تلاشتون رو کرده باشید. درواقع هر مشکل درسی رو نباید به حساب استعداد کم در اون درس گذاشت.) در عوض نیرو و انرژی خودتون رو صرف دروسی کنید که استعداد بیشتری در اون ها دارید.

استرس درس خواندن

اگه در درسی موفق نمی شوید، سعی کنید علت اون رو پیدا کنید. مثلا شاید روش صحیح مطالعه اون درس رو نمی دونید. در این صورت می تونید با کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی با روش صحیح مطالعه دروس آشنایی پیدا کنید. با علاقه و انگیزه به سراغ مطالعه دروس بروید. تجربه های شکست قبلی رو فراموش کنید. بعضی از دانش آموزان هنگامی که نمره پایینی در یک درس می گیرند، دیگه علاقه ای به اون درس نشون نمی دهند و کمتر اون درس رو مطالعه می کنند. اما شما این گونه نباشید. سعی کنید تجربه های قبلی رو فراموش کنید و خودتون رو ملزم کنید که راهی برای موفقیت در اون درس پیدا کنید.

برای ارتباط با آقای کسری گلرخ و دریافت مشاوره از این مشاور، فرم زیر را پر کنید:






    مهار استرس قبل از امتحان

    دانش آموزان باید درس خوندن رو حتما با برنامه ریزی درسی شروع کنند. مطالب درسی رو به چند بخش تقسیم کنید. مطالبی که خوب یاد گرفته اید و مطالبی که نیاز به مطالعه بیشتر دارند. ابتدا دروسی رو که نیاز به مطالعه بیشتر داره بخونید. چون در ابتدای مطالعه توان و انرژی بیشتری دارید و می تونید مطالب رو بهتر یاد بگیرید. سپس دروسی که خوب بلد هستید رو مرور کنید. برای اینکه دچار استرس امتحان نشوید، باید از ابتدای سال تحصیلی برنامه درسی منظمی داشته باشید. درس هر روز رو همون روز مطالعه کنید. تکالیف و تمرین ها رو به بهترین شکل انجام بدهید. تکالیف ناتمام نداشته باشید. انجام تکالیف یک نوع ارزیابی است که شما می تونید بفهمید چقدر از مطالب درسی رو فراگرفته اید. اگه درسی رو یاد نگرفتید، حتما در زمانی قبل از شب امتحان اون رو یاد بگیرید.است شب امتحان فقط برای مرور مطالب.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: اضطراب امتحان ،چگونه با این معضل مبارزه کنیم؟

    از روش های کارآمد مطالعه مانند خلاصه نویسی، کد گذاری و… استفاده کنید. محیط مناسبی برای درس خوندن انتخاب کنید. محیطی که انتخاب می کنید باید آروم و به دور از عوامل مزاحم باشه. در انتها می تونید از خودتون امتحان بگیرید. برای این کار می تونید از تمرین های معلمتون، آزمون های کتاب های کمک درسی و یا امتحانات قبلی استفاده کنید. یا اینکه تعدادی سوال رو روی یک برگه بنویسید و به اون ها جواب بدهید. یادگیری در اثر تکرار و تمرین به وجود میاد. اگه می خواهید مطالب رو خوب یاد بگیرید، باید درس رو چندین بار بخونید و تمرین کنید. برای اینکه مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما بره، باید با دقت، توجه و تکرار مطالب این کار رو انجام بدهید

    مهار استرس موقع امتحان

    زمانی که سر جلسه امتحان هستید با خودتون گفت و گوی درونی کنید. مثلا بگویید که من تمام تلاشم رو کرده ام و مطمئن هستم می تونم نمره خوبی بگیرم. برای کاهش استرس و نگرانی ، چند نفس عمیق بکشید. سوالات رو به ترتیب جواب بدید. اگه جواب سوالی را نمی دونید، از اون رد شوید و در انتها به اون سوال پاسخ بدید. از نیروهای معنوی بهره بگیرید تا آرامش پیدا کنید. اگه چیزی هست که به شما آرامش میده، مثلا بوی عطر خاص و یا هر چیز دیگه، می تونید قبل از امتحان از اون استفاده کنید. با انجام این موارد تا حدودی باعث کاهش استرس امتحان میشه

    https://www.imazacademy.ir/?p=3000

    نظرات

    0 نظر در مورد چرا موقع درس خوندن استرس دارم ؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟