چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

درس خواندن بدون برنامه ریزی به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت مانند این که بخواهیم چشمانمان را ببندیم و شروع به راه رفتن کنیم. پس برای این که یک نتیجه فوق العاده از هدفمان ببینیم، باید یک برنامه ریزی درسی قابل اعتماد برای خودمان انجام دهیم تا از وقتی که در اختیار درس خواندمان می‌گذاریم، بیشترین بهره را ببریم. برنامه ریزی برای کنکور اگر کاملا اصولی باشد، مسیر رسیدن به رشته و رتبه دلخواه شما را هموارتر خواهد کرد. پس اگر هم اکنون سول شما این است که چگونه برنامه ریزی کنیم به شما پیشنهاد می دهیم این مطلب را که دست نوشته محمد همت یار مشاور ارشد گروه آموزشی ایماض است تا انتها دنبال کنید.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی فرم زیر را پر کنید:






    چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

    ابتدا باید به شما بگوییم برای این که بتوانید به درستی و اصولی برای خود برنامه ریزی کنید باید چه ویژگی هایی را در نظر بگیرید.

    اختصاصی بودن برای هر فرد

    در این دنیا هر کسی منحصر به فرد است و هیچ کس شبیه شما نیست که دقیقا هدف و خصوصیات شما را داشته باشد. بنابراین شما باید براساس خصوصیات جسمی و روحی خود برنامه ریزی کنید.

    انعطاف پذیری

    برای هر فردی در طول روز ممکن است اتفاقات غیر منتظره ای پیش بیاید که او نتواند طبق برنامه ریزی خود پیش برود. پس حتما در برنامه روزانه خود ساعاتی را برای جبران ساعت های از دست رفته قرار دهید.

    در نظر قرار دادن اهداف

    شما باید هدف خود را از کنکور بدانید به این معنا که در همان ابتدا برای خودتان تعیین کنید که چه رشته ای را میخواهید در دانشگاه تحصیل کنید. این موضوع در برنامه ریزی کردن ساعات مطالعه برای کنکور بسیار اهمیت دارد. طبیعی است که اگر شما قصد ادامه تحصیل در رشته هایی مثل پزشکی، مهندسی و … داشته باشید باید ساعات بیشتری را صرف مطالعه کنید.

    چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

    سادگی و انجام پذیری

    به شدت توصیه می کنیم که برنامه ریزی ای برای خود انجام دهید که قادر به اجرا کردن آن باشید. دیده شده گاهی بعضی از دانش آموزان به صورت جوگیرانه آن چنان برنامه ریزی سختی برای خود انجام می دهند که اصلا توانایی انجام دادن آن را ندارند را که یک برنام ریزی فضایی برای خود تنظیم کرده اند. به عنوان مثال اگر میانگین مطالعه شما روزی سه ساع است، به هیچ عنوان 10 ساعت برای خود برنامه ریزی نکنید.

    تنوع برنامه ریزی

    گاها پیش آمده بعضی از دانش آموزان در این که باید چگونه برنامه ریزی کنیم ، سر خود 5 ساعت از زمان خود را بی وقفه پای یک درس گذاشتهاند. اما این هم کاملا اشتباه است چرا که شما باید طوری برنامه ریزی کنید که از درس هایتان خسته نشوید. به این گونه که نهایتا دوساعت یک درس سخت تخصصی را خواندید بعد از اندکی استراحت یک ساعت و نیم به مطالعه درس عمومی راحت تر بپردازید.

    راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: برنامه ریزی برای کنکور ،قبولی 100%!

    قابل ارزیابی بودن

    برنامه شما باید میزان پیشرفت و پسرفت شما را به خوبی نشان دهد یعنی شما باید بدانید که در انجام کدام کارها و مطالعه کدام درس ها موفق بوده یا ضعف داشته اید. این موضوع باعث می شود شما نقطه ضعف خود را بشناسید و در برنامه ریزی های آتی آن ها را به نقطه قوت خود تبدیل کنید.

    مکتوب بودن

    ثبت ساهات مطالعه هر درس را به صورت جداگانه انجام دهید و تعداد تست هایی را هم که حل می کنید را یادداشت کنید تا با مقیاس درستی بتوانید آن را اندازه گیری کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا بهتر از قبل خودتان  را ارتقا دهید و یا اگر عملکرد شما نسبت به قبل افت داشته سریع آن را پی گیری کنید. پس حتما پر کردن دفتر برنامه ریزی خودتان را جدی بگیرید.

    چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

    روش های برنامه ریزی کنکور

    این که چگونه باید برنامه ریزی کنیم نیاز به برداشتن دو گام دارید که در ادامه آن را برای شما خواهی گفت :

    گام اول

    برای برداشتن اولین گام در برنامه ریزی کنکور باید پاسخ پند پرسش را به خوبی بدانید. این که ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما بهچه میزان است؟ چند ساعت از شبانه روز را به خواب اختصاص می دهید؟ چه مدت زمانی صرف سرگرمی های خود مانند تماشای فیلم، اوقات فراغت، بیرون رفتن با دوستان، مهمانی و … می کنی؟ اگر جواب این سوال ها را با آگاهی کامل از خودتان می دانید شما اولین قدم را برداشته اید. اگر هم نمی دانید حتما یک دفتر بردارید تمامی این جواب ها را برای خود یادداشت کنید. برای این کار می توانید در دفتر خود این گونه بنویسید که من از 12 شب تا 7 صبح می خوابم، 8 تا 8 ونیم صبحانه می خورم، ساعت 11 تا 12 به کلاس می روم و … . این کار باعث می شود تا شما دقیقا بدانید که مشغول چه کاری هستید و کارهایی که باعث اتلاف وقت شما می شوند را کنار بگذارید و از زمان خود نهایت استفاده را ببرید.

    گام دوم

    برنامه ریزی شامل مراحل ماهانه، فتگی و روزانه خواهد بود و یکی از خصوصیات اصلی برنامه ریزی این است که از مقیاس های بزرگ به مقیاس های کوچک حرکت کنید. برنامه ریزی ماهانه به این صورت است که شما مباحث و دروسی که را که در طول یک ماه می خوانید را به خوبی مطالعه کنید و برای خود مشخص کنید که باید چه فصولی از کتاب زیست و چه مباحثی از ریاضی را بخوانید. برای برنامه ریزی هفتگی از حجم مطالعات و مباحثی که در برنامه ماهانه مشخص کردید باید کمک بگیرید. کوچک کترین مقیاس برای برنامه ریزی به صورت روزانه است که باید حجم مطالعات هفتگی خود را در روز پخش کنید.

    سخن آخر

    ما در این مقاله سعی کردیم تا به این سوال شما دانش آموزان که چگونه برنامه ریزی کنیم جواب دهیم. پس اگر قصد یک برنامه ریزی درست و اصولی دارید که کمترین میزان اتلاف وقت و انرژی و بالاترین میزان بازدهی مطالعه دروس را داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان خواندن این مقاله را از دست ندهید . ما در اینجا به شما گفتیم که یک برنامه ریزی درست باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

    جهت دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی فرم زیر را پر کنید:






      https://www.imazacademy.ir/?p=3403

      نظرات

      0 نظر در مورد چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

      اشتراک گذاری:
      واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
      پشتیبانی
      سلام دوست من
      خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟