کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه ؟

کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه ؟

سوالی که بسیاری از داوطلبان با آن مواجه هستند این است که کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه . باید بگوییم که کتاب درسی به عنوان اولین منبع کنکور به شمار می رود و طراحان سوال کنکور نیز همین کتاب را ملاک قرار می دهند. اما در برخی از دروس مطالعه کتاب درسی در کنار منبع دوم لازم است و در برنامه ریزی کنکور دانش آموز می آورند. مورد برخی دیگر الزامی وجود ندارد. با این مقاله همراه باشید تا به سوال شما پاسخ دهیم.

راستی! یادت نره این مطلب هم بخونی: درس خواندن برای کنکور ،برای قبولی در این مارتن چکار کنیم؟

کدام کتاب ها باید خوانده شوند؟

همان طور که گفته شد برخی از کتاب های درسی از لحاظ مفهومی در کنکور بسیار با اهمیت هستند. برای مثال درس زیست در زیر گروه تجربی پر از نکات زیر و درشت و مفهومی می باشد. به همین سبب داوطلب باید در کنار منبع دوم کتاب زیست را مطالعه کند و به خصوص به تصاویر آورده شده در آن توجه ویژه داشته باشد. اما کتاب هایی مانند ادبیات و زبان فارسی، در کنکور به صورت مبحثی طرح می شوند. در حالی که در کتاب درسی به صورت درس به درس آورده شده است و طبقه بندی آن برای دانش آموزان مشکل است. در این شرایط منبع دوم کنکور باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. چرا که در اغلب منابع کنکوری ادبیات، به صورت مبحثی مطالب درسی را پوشش داده اند.

کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه ؟

دروس عمومی

همواره این سوال وجود دارد که کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه. و ما در ادامه خواهیم گفت کدام کتاب از دروس عمومی باید خوانده شود.

ادبیات و زبان فارسی

طراحان سوالات ادبیات فارسی در کنکور چینش سوالات را به صورت مبحثی قرار می دهند. برای مثال از مبحث لغات، املا، آرایه ادبی و … سوال طرح می کنند. مطالعه کتاب درسی برای داوطلب در این شرایط مناسب نمی باشد و بهتر است هر مبحث را به طور کامل در منابع دوم مورد مطالعه قرار دهد.

زبان خارجه و عربی

درس زبان خارجه و عربی از جنبه هایی به هم شباهت دارند. سوالات کنکوری عربی و زبان خارجه نیز بر پایه لغات و قواعد دستوری می باشند. اما کتاب درسی این مباحث را به صورت جدا نیاورده است و طبقه بندی این بخش ها برای دانش آموزان کمی مشکل است. بنابراین بهتر است کتاب درسی مرور شود و منبع دوم به صورت ویژه مطالعه گردد.

دین و زندگی

طراحان سوالات دین و زندگی اغلب بدنه سوال را شبیه به کتاب و آیات مطرح می کنند و بیشتر سوالات و گزینه ها همان متن کتاب درسی می باشند. بنابراین درس دین و زندگی از دروسی می باشد که در کنکور دام کمتری می توان برای آن در نظر گرفت و مطالعه دقیق کتاب می تواند کافی باشد. اما خوب است در کنار کتاب درسی از درسنامه منبع دوم کمک بگیرید. زیرا معمولا درسنامه های درس دین و زندگی در کتب کمک آموزشی، مطالب مهم را بلد می کنند و بین چند مطلب ارتباط بر قرار می کنند.

کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه ؟

دروس اختصاصی

تا این جا دانستیم که در مورد دروس عمومی باید کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه. حال به سراغ کتاب های اختصاصی می رویم و هر کدام را بررسی می کنیم.

ریاضی و فیزیک

این درس ها محاسباتی هستند و نیازمند حل سوالات بسیار و یادگیری انواع تکنیک ها می باشند. بنابراین سوالات کتاب درسی به هیچ عنوان نمی توانند کافی باشند و حتما باید در کنار آن ها از منبع دوم استفاده شود. البته این به معنا کنار گذاشتن این کتاب ها نیست چرا که بسیار دیده شده است طراحان کنکور از سوالات آورده شده در کتاب درسی استفاده کرده اند.

زیست شناسی

این درس برای دانش آموزان تجربی بسیار مهم می باشد. در این کتاب مطالب زیادی آورده شده است و خط به خط آن مهم می باشد. تمامی تصاویر، نمودار، جدول ها، پاورقی و … باید به دقت به خاطر سپرده شوند. تمامی قیدها، اسامی، نام های اختصاص یافته به اجزای مختلف یک عکس و… مهم هستند و لازم است تا از روی کتاب درسی مطالعه شود.

زیست شناسی از دروسی است که باید قبل از مبنع دوم به طور کامل مطالعه شود و سپس برای درک مفاهیم عمیق تر از درسنامه کتاب کمک آموزشی بهره گرفته شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از منبع دوم به شدت برای این درس توصیه می شود اما نباید دلیلی بر حذف کتاب درسی باشد.

شیمی

این درس از سه بخش مفاهیم، محاسبات و مطالب حفظی تشکیل می شود.  اخیرا طراحان سوالات شیمی به مطالب خط به خط متن کتاب توجه ویژه ای داشته اند و سوالات بسیاری را از بخش طرح کرده اند. بنابراین برای بخش مفهومی و حفظی باید کتاب شیمی به دقت و کامل مطالعه شود. برای بخش محاسباتی این درس نیز ابتدا مسائل آورده شده در کتاب اصلی به صورت دقیق آنالیز شود و پس از آن به حل تست های مربوطه بپردازید. بنابراین برای درس شیمی هم کتاب و هم منبع دوم باید مورد مطالعه قرار گیرند تا داوطلبان بر تکنیک های حل تست این درس و هم چنین بخش های حفظی مسلط شوند.

دروس اختصاصی رشته انسانی

کتاب های فلسفه، منطق، ادبیات، عربی، اقتصاد، تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی، روان شناسی در رشته انسانی حتما باید مورد مطالعه قرار بگیرند. چرا که اغلب مطالب کتاب حفظی هستند و بنابراین توجه به کتاب درسی مهم تر از درسنامه منابع دوم می باشد.

در مورد درس اقتصاد توصیه ما این است که یک منبع دوم را در کنار کتاب اصلی مطالعه کنید تا در تکنیک ها بخش محاسباتی اقتصاد تسلط یابید.

سخن آخر

ما در این مطلب قصد داشتیم که بدانیم کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه؟ همان طور که گفته شد در برخی دروس، مطالعه کتاب اصلی دارای اهمیت است و باید به دقت و جز به جز مورد مطالعه قرار بگیرد. و در تعدادی دیگر هم مرور کتاب درسی در کنار منبع کمک آموزشی می تواند مفید باشد. اما در هر حالت نباید کتاب درسی را کنار گذاشت و یا به کتاب کمک آموزشی اکتفا نمود. چرا که برای تسلط بر تکنیک های تست زنی و مطالعه خط به خط متن درس هر دوی کتاب ها واجب است.

برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی فرم زیر را پر کنید:






    https://www.imazacademy.ir/?p=3176

    نظرات

    0 نظر در مورد کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه ؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

    اشتراک گذاری:
    واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
    پشتیبانی
    سلام دوست من
    خوشحال میشم تا به سوالاتت پاسخ بدم،جانم؟